Khamis, 9 Mac 2017

9 Cara Semulajadi yang Membantu meningkatkan paras HDL di dalam darah

Assalamualaikum dan salam sejahtera kak omei ucapkan. Semoga korang semua sihat hendaknya dan bergembira selalu. Alhamdulillah, sepanjang minggu ni adalah minggu yang sangat menggembirakan. Walaupun letih dengan kerja-kerja hakiki dan kerja rumah, namun sempat lagi melakukan aktiviti yang disukai. Apa dia yang disukai sangat tu???

Sudah pasti la aktiviti menulis....

Kali ni kak omei nak berkongsi dengan korang mengenai masalah kesihatan yang semakin bertambah. Hari-hari ada je yang buka buku tau. Kadang-kadang tu terfikir juga adakah mereka ini mengetahui atau tidak.

Oklah, membebel pulak! Kak omei nak kongsi dengan korang mengenai kolesterol. Semua orang ada kolesterol di dalam badan. Kolesterol pula terbahagi kepada kolesterol jahat (LDL), kolesterol baik (HDL) dan trigliseride. Almaklum la kak omei baru dapat keputusan ujian darah kak omei. Alhamdulillah.....



Walaupun keputusan yang kak omei terima tu dalam range lagi, tapi kak omei harus berhati-hati dah. Kena kurangkan makanan yang berkolesterol, kena banyakkan bersenam, kena banyak minum air kosong, kena konsistan ambil suplemen. Wah!! Banyaknya kena buat ni....

Kalau nak sihat, haruslah berkorban bukan??? Bukan susah sangat pun kan??? Oklah, korang dah tengok result darah kak omei kan? So sekarang kita masuk ke topik yang kak omei nak kongsikan ni.

Korang tahu tak kenapa HDL kita kena bagi tinggi?? Ianya adalah kerana, jika bacaan HDL kita tinggi, ianya membantu untuk membawa keluar kolesterol daripada arteri (salur darah) ke hati kita sama ada untuk digunakan ataupun untuk dilupuskan. Selain itu juga, jika bacaan HDL kita tinggi, ianya membantu mengurangkan risiko sakit jantung. Ini adalah kerana, paras HDL yang tinggi turut memberi kesan antioksida dan antiradang.

Sekarang, meh kak omei bawakan korang sembilan cara yang sihat yang mana membantu meningkatkan lagi kolesterol baik (HDL). Ianya adalah :



1- PENGGUNAAN MINYAK ZAITUN

Minyak zaitun merupakan sumber lemak mono tak tepu yang mana ianya membantu untuk mengurangkan risiko sakit jantung. Kajian yang dijalan turut menemui kandungan polyphenol iaitu antioksida di dalam minyak zaitun yang mana membantu meningkatkan paras HDL di dalam darah.



2- DIET KETOGENIK ATAU KURANG KARBOHIDRAT

Diet ini adalah diet yang kurangkan pengambilan karbohidrat. Diet jenis ini membawa banyak kebaikan kepada kesihatan. Ianya membantu untuk penurunan berat badan, penurunan gula di dalam darah, meningkatkan paras bacaan HDL di dalam darah dan juga mengurangkan paras triglicerida di dalam darah.


3- SENAMAN BERTERUSAN

Secara fizikalnya, apabila kita aktif melakukan aktiviti fizikal ataupun senaman ianya membantu untuk kesihatan jantung kita. Melakukan senaman seminggu lima kali membantu untuk meningkatkan paras HDL di dalam darah.



4- MINYAK KELAPA

Ada kajian yang dijalankan membuktikan bahawa minyak kelapa :

    a) Membantu mengurangkan selera
    
    b) Meningkatkan kadar metabolisme

    c) Membantu melindungi otak


Disebabkan itulah, minyak kelapa dapat membantu meningkatkan lagi paras HDL kita. Penggunaan dua sudu besar minyak kelapa setiap hari membantu meningkatkan paras HDL kolesterol di dalam badan. Jadi, Cubalah....



5- BERHENTI MEROKOK

Seperti mana yang korang semua tahu, merokok akan meningkatkan lagi risiko pelbagai masalah kesihatan. Ini termasuklah penyakit jantung dan kanser paru-paru. Salah satu kesan negatif akibat merokok adalah menyekat peningkatan HDL di dalam darah.

Jadi, untuk meningkatkan paras HDL kita, berhentilah merokok ye. Bukan setakat HDL kita dapat meningkat jer, dapat lagi kesan positif seperti melindungi daripada penyakit jantung. Di klinik kerajaan ada disediakan perkhidmatan berhenti merokok ni.



6- PENGURANGAN BERAT BADAN

Pada masa kini, masalah obesiti menjadi sangat popular. Salah satunya adalah disebabkan pemakanan kita.  Jadinya, untuk tingkatkan semula paras HDL, kita perlu kurangkan berat badan. Terdapat beberapa kaedah yang boleh dilakukan untuk mengurangkan berat badan iaitu :

  
      a) Melalui kiraan kalori makanan

      b) Menyekat karbohidrat

      c) Puasa

      d) Pembedahan

      e) Kombinasi diet dan senaman

Terdapat beberapa kaedah mengurangkan berat badan yang dilakukan oleh  mereka yang obesiti menunjukkan peningkatan HDL di dalam darah mereka.

Bestkan??



7- PILIH MAKANAN WARNA UNGGU


Makanan yang berwarna unggu ini mempunyai antioksidan yang dikenali sebagai anthocyanins. Ada kajian yang dijalankan turut membuktikan bahawa penggunaan ekstrak anthocyanins membantu untuk :


   a) Membantu melawan keradangan

   b) Melindungi sel daripada kerosakan akibat radikal bebas.

   c) Membantu meningkatkan paras HDL di dalam darah

Antara buah-buahan atau sayur-sayuran berwarna unggu adalah seperti kubis unggu, blueberri, blackberri dan lain-lain lagi. Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang berwarna unggu akan meningkatkan lagi paras HDL di dalam darah.





8- PENGAMBILAN MINYAK IKAN (OMEGA)

Seperti mana yang korang semua ketahui, omega 3 memberi banyak manfaat kepada kesihatan tubuh badan kita. Ini termasuklah mengurangkan keradangan, memperbetulkan fungsi sel dan kesihatan jantung.

Kajian yang dijalankan menunjukkan bahawa dengan pengambilan omega 3 juga membantu untuk meningkatkan paras HDL di dalam darah. Apabila HDL meningkat, risiko untuk penyakit jantung dapat dikurangkan.



9- ELAKKAN PENGGUNAAN ARTIFICIAL LEMAK TRANS


Artificial lemak trans ni kerap dijumpai di dalam marjerin dan juga makanan yang diproses seperti makanan di dalam tin. Penggunaan artificial lemak tran menunjukkan pengurangan kolesterol HDL di dalam darah. Selain itu juga, penggunaan artificial lemak trans juga meningkatkan keradangan.

Kak omei kongsikan dengan korang testimoni yang meningkatkan lagi paras bacaan HDL iaitu :


PHYTOCOL-ST

1) Membantu menghalang penyerapan kolesterol di dalam darah dan menurunkan paras LDL.

2) Membantu menurunkan paras LDL sebanyak 10 peratus dan mengurangkan risiko serangan jantung sehingga 20 peratus.



OMEGA GUARD


1) Menyokong kesihatan kardiovaskular

2) Membantu merendahkan paras trigeliserida di dalam badan

3) Mengurangkan kandungan kolesterol jahat (LDL) di dalam darah dan meningkatkan bilangan kolesterol baik (HDL)




GARLIC

1) Membantu merendahkan kadar kolesterol dan tekanan darah.




VIVIX

1) Memperbaiki masalah darah tinggi dan kolesterol tinggi.

2) Membantu melindungi dan memperbaiki sel DNA manusia.




Banyak juga info yang kak omei kongsikan dengan korang semua. Kak omei nak mulakan diet seimbang lebih ketat sedikit. Ini bagi memastikan kesihatan dalam badan kak omei dapat berfungsi dengan baiknya.

Marilah kita sama-sama menjaga kesihatan kita agar dapat menikmatinya dengan tenang dan gembira.

Jika ingin membeli secara online, boleh klik di gambar troli di bawah




Sebarang maklumat lanjut, boleh je klik di sini


www.wasap.my/60165003075



Cukup di sini dahulu perkongsian kak omei. Nanti kak omei kongsikan lagi yer. Assalamualaikum...

Jumaat, 3 Mac 2017

Kesan akibat kekurangan mineral zink di dalam tubuh badan

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga korang semua sedia membaca coretan kak omei ni. Hehehe... Kadang-kadang timbul, kadang-kadang tenggelam.


Kali ni, perkongsian kak omei adalah mengenai topik yang santai-santai je. Kak omei nak kongsikan mengenai kesan kekurangan mineral zink di dalam badan kita. Ada kesan tak??


Adakala tu, tak ambil kisah sangat kan. Almaklum la hanya sekadar mineral sahaja kan. Padahal, zink ni memainkan peranan yang penting tau.


Kalau korang nak tahu, zink ni merupakan mineral yang perlu ada di dalam setiap sel tubuh kita. Ia merangsang tindakan bagi 100 enzim iaitu bahan-bahan yang menggalakan reaksi-reaksi biokimia di dalam tubuh kita.


Sekarang ni meh kak omei kongsikan dengan korang fungsi mineral yang bernama zink ni. Mineral ni sangat diperlukan oleh tubuh badan kita. Ini kerana faktor pemakanan kita pada masa kini sudah berubah.

Antara fungsi-fungsi mineral zink adalah :

1- Mengurangkan berlakunya keradangan kulit seperti jerawat.

2- Membantu sistem imun badan melawan atau menyerang bakteria dan virus.

3- Merencatkan pertumbuhan tisu yang tidak normal di dalam badan.

4- Menyokong pengeluaran hormon progesterone agar estrogen yang dihasilkan itu sama rata.

5- Mengelak dan mengurangkan risiko untuk mendapat kanser prostat, payudara, kulit dan sebagainya.


Walaupun adakala kita rasa dah cukup vitamin atau mineral, tetapi rupanya masih tidak mencukupi. Ada cara ke kita nak tahu kita ni kekurangan vitamin atau mineral??

Meh sini kak omei kongsikan dengan korang kesan kekurangan mineral zink di dalam badan kita. Antaranya adalah :

a) Sistem imuniti rendah. Akibatnya selalu la demam ke batuk ke selsema ke

b) Tahap ingatan yang semakin rendah. Tadi bukan main ingat nak ambil beg, tup-tup lupa macam tu jer. Bila dah sampai kedai baru tau tak bawa beg duit. Adoiii...

c) Hilang selera makan. Berat pun turun dengan mendadaknya.

d) Jika berlaku luka pula, lambat la nak sembuh.

e) Masalah kesuburan

f) Masalah prostat.

g) Hilang berat badan

h) Gangguan ovulasi

i)Kulit, kuku dan rambut bermasalah. Kuku jadi rapuh, rambut pulak asyik luruh. Lelama boleh botak ni..

j) Tidak dapat fokus sepenuhnya.

k) Gangguan pada mata

l) Tompok putih pada kuku. Yang ni  memang selalu la. Dulu tak tahu pun kata itu petunjuk untuk simptom kurang mineral zink.


Sekarang ni kak omei nak kongsikan dengan korang makanan yang kaya dengan sumber mineral zink. Makanan tersebut adalah :

- Daging

- Telur

- Makanan laut seperti kerang atau ikan.

- Susu dan produk tenusu seperti keju.

- Buah Beet

- Tiram

- Cendawan

- Organ dalaman ayam atau lembu seperti hati

- Bijirin seperti gandum

- Ragi

- Roti

- Kelacang seperti gajus ataupun pistachio


Setakat ini dahulu perkongsian kak omei. Semoga sedikit sebanyak membantu korang semua. Nantikan lagi selepas ini perkongsian kak omei. Nak tahu apa dia???? Tungguuuu....


Kak omei ingin membantu korang semua untuk menikmati kehidupan dengan penuh keceriaan. Jom sama-sama kita menjayakannya.....

Assalamualaikum...


Khamis, 2 Mac 2017

Skoliosis mampu dikurangkan dengan rawatan semulajadi dan selamat

Assalamualaikum dan salam sejahtera kak omei ucapkan. Semoga korang semua sihat disamping keluarga. Kak omei sekarang ni sibuk dengan kerja ditambah pula dengan anak-anak yang semakin membesar. Seronok melihat keletah mereka.


Kali ini kak omei nak kongsikan dengan korang mengenai tulang. Bukan tulang ikan atau tulang ayam tau. Tapi tulang manusia. Haaaa..... Bukan berkaitan dengan arkeologi jugak yer.... Hehehehe.....


Apa yang kak omei maksudkan adalah, penyakit skoliosis. Korang tahu ker?? Penyakit skoliosis ni berkait dengan tulang kita. Jom korang, kak omei kupaskan isu skoliosis nih....





Skoliosis ni adalah satu keadaan di mana tulang belakang seseorang membengkok atau melengkung pada paksinya. Ianya lebih kerap berlaku di kalangan wanita iaitu sebanyak dua peratus berbanding kaum lelaki hanya 0.5 peratus. Kalau korang nak tahu, perkataan skoliosis berasal dari bahasa yunani yang membawa maksud bengkak.

Tulang belakang yang normal pula mencengkung ke dalam dan ke luar apabila dipandang dari sisi. Jika dipandang dari belakang, ia kelihatan lurus.

Skoliosis ni ada kelihatan dalam bentuk "S" ataupun "C".

Baru faham apa itu skoliosis. Ingatkan penyakit kulit. Hehehe.... Punya la tak tahu... Jom kita tengok tanda-tanda penyakit skoliosis ni. Antaranya adalah :


1- Jarak antara tangan dengan trunk tidak sama.


2- Kepala tidak lurus dengan badan.


3- Kelihatan bahu tinggi sebelah.


4- Badan sebelah belakang ada bonggol sedikit.


5- Tulang belakang yang membengkok nampak lebih jelas.


6- Pinggang tinggi sebelah.


7- Bentuk badan nampak tidak normal.

Skoliosis ni ada banyak jenis tau. Ada antara tu jarang kita dengar. Kalau ada pun tak banyak. Selalunya yang tidak tahu punca tu yang kerap berlaku.

Antara jenis-jenis skoliosis ni adalah :

1- Idiopathic (punca yang tidak diketahui)
Jenis ni memang paling banyak la.


2- Congenital (skoliosis yang berlaku sejak di dalam rahim)


3- Neuromuscular (disebabkan kecacatan saraf tunjang dan otot seperti Cerebral palsy)


4- Metabolic (disebabkan oleh gangguan proses bahan kimia di dalam badan)


5- Traumatic (disebabkan oleh kecederaan)


6- Infeksi (disebabkan oleh jangkitan kuman)

Antara yang kerap berlaku adalah disebabkan oleh Idiopathic skoliosis. Idiopathic skoliosis terbahagi kepada tiga kumpulan iaitu :


1- Infantile Idiopathic Skoliosis

Skoliosis jenis ini dikesan ketika masih bayi  sehingga berumur tiga tahun.


2- Juvenile Idiopathic Skoliosis

Skoliosis jenis ini dikesan pada umur tiga tahun sehingga sepuluh tahun.


3- Adolescent Idiopathic Skoliosis

Skoliosis jenis ini dikesan pada umur sepuluh tahun dan ke atas.



Kebiasaannya Adolescent Idiopathic Skoliosis paling kerap dijumpai. Antara punca-punca penyebab Adolescent Idiopathic Skoliosis adalah :



a) Faktor genetik


b) Masalah kolagen


c) Hormon yang tidak stabil


d) Ketumbuhan


e) Cerebral Palsy


f) Jatuh


g) Masalah akibat saraf otot




Antara rawatan yang dilakukan adalah pemakaian bracing. Pemakaian bracing ni ada yang mengambil masa yang lama dan sekejap. Jika masalah skoliosis serius, berkemungkinan memerlukan pembedahan.

Ianya bergantung kepada darjah atau sudut kebengkokkan tulang belakang itu.

Selain rawatan di hospital, terdapat juga rawatan menggunakan suplemen. Suplemen hanya membantu untuk menyokong kesihatan yer bukan untuk menyembuhkan. Jika melakukan rawatan di hospital, teruskan ye... Jangan pandai-pandai sendiri. Rujuk pada doktor dahulu.


Suplemen yang kak omei maksudkan adalah :




Vivix merupakan sirap pekat yang berwarna merah. Dihasilkan daripada tumbuhan semulajadi iaitu :


a) Anggur Muscadine

b) Purple carrot

c) European Elderberry

d) Polygonum Cuspidatum


Keempat bahan aktif di atas sangat kaya dengan polifenol. Selain itu, mempunyai khasiat antioksidan yang tinggi dan sel antipenuaan semulajadi.




Shaklee Collagen powder merupakan suplemen kolagen hebat yang mana ianya mengandungi 4000mg proprietary RSS (Red Snapper Scale) collagen. Iaitu kolagen yang bermutu tinggi dan tulen yang di ekstrak daripada sisik ikan merah. Ia juga mengandungi tujuh bahan utama iaitu :


a) Ekstrak biji benih Camela Japonica

b) Ekstrak Pfaffia

c) Kolagen ikan

d) Ekstrak kerang-kerangan

e) Lactobacilus Acidophiles

f) Vitamin C

g) Vitamin B


Semua diatas digabungkan untuk meningkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan dari dalam ke luar.




Ostematrix merupakan campuran antara Kalsium, Magnesium, Vitamin D, Boron, Mangan dan beberapa mineral lain. Kalsium penting untuk kesihatan tulang, otot dan ligamen sementara magnesium diperlukan untuk membantu penyerapan kalsium ke dalam tulang.


Seperti yang kita semua tahu, tulang merupakan struktur penting di dalam tubuh manusia. Ia merupakan kerangka yang menyokong berat badan dan organ utama seperti paru-paru, jantung, hati dan ginjal serta membolehkan kita menggerakkan otot-otot dan tubuh secara bebas.

Banyak juga perkongsian kak omei kali ini. Semoga memberi panduan dan info buat korang semua. Jika korang inginkan maklumat lanjut, korang boleh


Whatapps  : 016-5003075
FB               : Suliana Yusof Sulianayusof
FB PAGE    : Multivitamin Plus Multimineral 
IG                :Sulianayusof


Jika ingin membuat pembelian online, klik gambar troli di bawah




Sampai di sini dahulu perkongsian kak omei. Nantikan penulisan daripada kak omei yer..

Kak omei ingin membantu korang semua untuk menikmati kehidupan dengan penuh keceriaan. Jom sama-sama menjayakannya.