19 Sebab Mengapa Gula Tidak Perlu Diambil Dalam Kuantiti Yang Banyak

Mei 10, 2017

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Kak omei macam biasa la. Selagi urusan rumah tangga tak siap, selagi itulah kak omai akan siapkan. Tak suka la bertangguh-tangguh. Nanti banyak kerja tak dapat dilakukan.

Kalau ikut hati ni, katil dan tilam telah pun memanggil. Namun kak omei gagahkan diri untuk siapkan artikel hari ni jugak. Kali ni kak omei nak kongsikan mengapa gula tidak baik untuk badan kita??

Tentunya korang pernah tertanya-tanya bukan?? Seperti mana yang korang tahu, gula adalah nama lain bagi manis yang mana terdiri daripada kumpulan gula ringkas. Selalunya dimasukkan ke dalam makanan sebagai pemanis. Kalau korang nak tahu, gula ringkas minosakarida ini mengandungi sukrose,fruktos dan galaktose.

Sudah pasti korang akan terkejut dengan info yang kak omei nak kongsikan. Tetapi, itulah hakikat yang perlu korang tempuhi.



Sekarang ni meh kita lihat, apakah keburukan gula putih kepada badan kita. Antaranya adalah :

1- Gula boleh menyebabkan berlakunya penyakit jantung.


2- Gula boleh menyebabkan kerosakan gigi.


3- Gula menjadi makanan kepada kanser. Ini kerana gula akan menjadi bahan bakar kepada kanser.


4- Gula boleh menyebabkan berlakunya sakit kepala termasuklah migrain.


5- Gula juga boleh menyebabkan kemurungan.

6- Gula juga boleh menyebabkan berlakunya sembelit.


7- Gula juga boleh menyebabkan berlakunya pramatang penuaan.


8- Gula juga boleh melemahkan penglihatan dan menyebabkan berlakunya katarak.


9- Gula juga boleh menyebabkan berlakunya obesiti dan mengundang penyakit diabetes.


10. Gula juga boleh menyebabkan bayi dehidrat

11- Gula juga akan membuatkan kulit kita bertambah kedut. Ini kerana gula menukarkan struktur collagen semulajadi di dalam badan.


12- Gula boleh menyebabkan berlakunya vericose veins iaitu urat di bahagian kaki timbul dan sakit.


13- Gula juga boleh menyebabkan kanak-kanak mengalami hyperaktif, ketakutan dan nakal.


14- Gula juga boleh membuatkan hormon menjadi tidak seimbang. Sesetengah hormon akan menjadi aktif dan setengah lagi akan menjadi kurang aktif.

15- Gula juga boleh menyebabkan berlakunya penyakit Alzheimers dan kehilangan memori.

16- Gula juga akan menerukkan keadaan PMS.


17- Gula juga boleh menyebabkan kelenjar adrenal berfungsi di dalam keadaan yang lemah.


18- Gula juga boleh menekan sistem imuniti badan kita


19- Ini yang menakutkan kot kerana gula boleh meningkatkan hormon estrogen di kalangan lelaki. Auuuww...

Banyak juga rupanya keburukan gula ni kepada kita semua. Jadi, apa kata kita buat detox. Detox ni sangat bagus tau. Banyak mengeluarkan toksin-toksin yang melekat di dalam badan kita. Adakalanya kita tidak dapat melihat.

Shaklee ada menyediakan set detox. Terdapat pelbagai jenis detox yang boleh korang buat. Untuk ibu menyusu pun ada jugak tau.

Di bawah ni kak omei sertakan sedikit set detox.


Kalau korang nak tahu set detox yang ada di shaklee, boleh la

SMS/WHATAPPS/TELEGRAM - 016 500 3075


Boleh jer korang klik di gambar troli untuk korang beli sendiri tau.




Kalau korang nak tahu lebih detail, jangan segan-segan rojer kak omei tau... Sampai di sini dahulu perkongsian kak omei. Ada masa kak omei kongsikan lagi tau..

Assalamualaikum..

You Might Also Like

0 ulasan