Catatan

Tunjukkan catatan dari Mac, 2017

9 Cara Semulajadi yang Membantu meningkatkan paras HDL di dalam darah

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera kak omei ucapkan. Semoga korang semua sihat hendaknya dan bergembira selalu. Alhamdulillah, sepanjang minggu ni adalah minggu yang sangat menggembirakan. Walaupun letih dengan kerja-kerja hakiki dan kerja rumah, namun sempat lagi melakukan aktiviti yang disukai. Apa dia yang disukai sangat tu???

Sudah pasti la aktiviti menulis....

Kali ni kak omei nak berkongsi dengan korang mengenai masalah kesihatan yang semakin bertambah. Hari-hari ada je yang buka buku tau. Kadang-kadang tu terfikir juga adakah mereka ini mengetahui atau tidak.

Oklah, membebel pulak! Kak omei nak kongsi dengan korang mengenai kolesterol. Semua orang ada kolesterol di dalam badan. Kolesterol pula terbahagi kepada kolesterol jahat (LDL), kolesterol baik (HDL) dan trigliseride. Almaklum la kak omei baru dapat keputusan ujian darah kak omei. Alhamdulillah.....


Walaupun keputusan yang kak omei terima tu dalam range lagi, tapi kak omei harus berhati-hati dah. Kena kurangkan makanan …

Kesan akibat kekurangan mineral zink di dalam tubuh badan

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga korang semua sedia membaca coretan kak omei ni. Hehehe... Kadang-kadang timbul, kadang-kadang tenggelam.


Kali ni, perkongsian kak omei adalah mengenai topik yang santai-santai je. Kak omei nak kongsikan mengenai kesan kekurangan mineral zink di dalam badan kita. Ada kesan tak??


Adakala tu, tak ambil kisah sangat kan. Almaklum la hanya sekadar mineral sahaja kan. Padahal, zink ni memainkan peranan yang penting tau.
Kalau korang nak tahu, zink ni merupakan mineral yang perlu ada di dalam setiap sel tubuh kita. Ia merangsang tindakan bagi 100 enzim iaitu bahan-bahan yang menggalakan reaksi-reaksi biokimia di dalam tubuh kita.
Sekarang ni meh kak omei kongsikan dengan korang fungsi mineral yang bernama zink ni. Mineral ni sangat diperlukan oleh tubuh badan kita. Ini kerana faktor pemakanan kita pada masa kini sudah berubah.

Antara fungsi-fungsi mineral zink adalah :

1- Mengurangkan berlakunya keradangan kulit seperti jerawat.

2- Membantu sistem imun …

Skoliosis mampu dikurangkan dengan rawatan semulajadi dan selamat

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera kak omei ucapkan. Semoga korang semua sihat disamping keluarga. Kak omei sekarang ni sibuk dengan kerja ditambah pula dengan anak-anak yang semakin membesar. Seronok melihat keletah mereka.


Kali ini kak omei nak kongsikan dengan korang mengenai tulang. Bukan tulang ikan atau tulang ayam tau. Tapi tulang manusia. Haaaa..... Bukan berkaitan dengan arkeologi jugak yer.... Hehehehe.....


Apa yang kak omei maksudkan adalah, penyakit skoliosis. Korang tahu ker?? Penyakit skoliosis ni berkait dengan tulang kita. Jom korang, kak omei kupaskan isu skoliosis nih....




Skoliosis ni adalah satu keadaan di mana tulang belakang seseorang membengkok atau melengkung pada paksinya. Ianya lebih kerap berlaku di kalangan wanita iaitu sebanyak dua peratus berbanding kaum lelaki hanya 0.5 peratus. Kalau korang nak tahu, perkataan skoliosis berasal dari bahasa yunani yang membawa maksud bengkak.

Tulang belakang yang normal pula mencengkung ke dalam dan ke luar apabila dipanda…