9 Tips hilangkan parut jerawat secara semulajadi dan mencerahkan muka

Februari 09, 2017

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucàpkan kepada anda semua. Apa aktiviti anda tu??? Kak omei macam biasa la. Aktiviti tempat kerja dan di rumah. Memang tak habis la.

Hari ni kak omei nak kongsikan dengan korang tips yang korang boleh gunakan untuk korang hilangkan parut jerawat. Best kan???


Kebanyakkan daripada kita pasti akan mengalami masalah parut jerawat nih. Jika jerawat halus takpe la sangat kan. Ada setengah tu jerawat besar-besar dan bila dah pecah tinggalkan kesan parut berkawah bagai pulak kan???

Jerawat terjadi disebabkan oleh kuman yang bernama Corynebacterium. Kuman ini menyerang kulit yang lembap dan berminyak. Kulit muka yang berminyak atau lembap adakalanya disebabkan oleh perubahan hormon.

Apabila jerawat menyerang, kulit yang akan mengalami perubahan yang ketara seperti kusam, mengalami kesan penuaan ataupun menyebabkan pori-pori terbuka luas. Menambahkan lagi potensi untuk munculnya jerawat.

Tapi, bukan ini yang kak omei nak kongsikan dengan korang tau. Kak omei nak kongsikan  cara untuk hilangkan parut jerawat ni.

Ramai yang nak tahu kan???

Terdapat beberapa cara yang boleh kita gunakan untuk menghilangkan parut. Parut ni ada beberapa jenis tetapi kak omei cuma fokuskan kepada parut jerawat. Terdapat pelbagai jenis parut jerawat iaitu dari lubang yang dalam ke parut yang mempunyai sudut atau berbentuk tajam seperti ombak.

Antara tips yang popular adalah :

1. Cuci Muka

Ini adalah step yang harus kita lakukan. Tak kira lah macam mana pun. Rutin yang tak boleh korang kata TIDAK. Walaupun balik tetengah malam sekali pun, muka harus di cuci sebaiknya. Barulah mudah parut di wajah korang memudar.

2. ALOE VERA

Sangat bagus untuk melebatkan rambut. Tetapi bukan itu sahaja tau. Aloe vera juga membantu di dalam pemulihan kulit dan menghilangkan parut secara beransur-ansur. Aloe vera juga boleh memgempiskan jerawat. Tetapi, ada kesan gatal sedikit namun lama kelamaan akan hilang sendiri.

3. KULIT KAYU MANIS

Kulit kayu manis kebiasaannya korang lihat di dapur kan??? Almaklum la merupakan salah satu bahan makanan kita. Kena guna dalam kuantiti yang kecil je tau. Sebab akan menyebabkan kulit muka pedih dan merah.
Boleh dicampur dengan bedak sejuk macam citer Mok Cun tu tau. Depa pun pakai jugak bedak sejuk ni... Hehehehe

4. TIMUN

Bukan sekadar untuk dimakan jer, timun pun boleh digunakan untuk menghilangkan parut jerawat. Kak omei selalu guna sebelum tidur. Buh kat mata. Hehehehe... Sejuk je tau. Timun ni kaya dengan khasiat dan zat besi seperti Vitamin A dan Vitamin
C serta magnesium.

5. KIUB AIS
Selalunya kita buat ais kiub ni untuk menyejukkan minuman atau makanan. Tetapi, ais kiub ni pun boleh digunakan untuk mengurangkan atau menghilangkan parut jerawat. Sebelum tertinggal, ais kiub pun mampu meredakan kemerahan di muka.

6. CUKA EPAL

Baru pertama kali dengar cuka epal boleh digunakan untuk menghilangkan parut jerawat. Cara nak guna, hanya buatkan cuka epal sebagai toner. Seeloknya buat pada waktu malam. Ini mungkin disebabkan untuk mengelak bau yang kurang menyenangkan.

7. BEDAK SEJUK

Siapalah yang tidak kenal dengan bedak sejuk kan?? Kalau korang suka tengok citer Mok Cun tu, pasti korang tau kan?? Tengok!! Mok Cun pun guna bedak sejuk juga tau, siap pasarkan ke luar negara lagi tu. Heheheh...

8. LEMON

Lemon selalunya digunakan untuk membuat kek. Tak pun ikan kukus. Alahai sedap la pulak!!! Lemon pun boleh hilangkan parut jerawat jugak tau. Lemon ni mengandungi asid alfa hidroksil semulajadi. Sangat membantu di dalam pertumbuhan kulit baru dan mengurangkan parut.

9.  VITAMIN E

Ini memang sudah pun dikenali ramai. Merupakan vitamin penjaga kulit.

Vitamin E ni memang vitamin yang sangat digemari oleh wanita. Tetapi kini, kaum lelaki turut mengambilnya. Vitamin E juga membuatkan pengamalnya nampak muda dan juga mengurangkan parut. Membuatkan kulit cantik dan berseri.

Antara kandungan vitamin E Complex ni adalah d-alfa-tokoferol yang asli daripada sumber tumbuh-tumbuhan. Selain itu juga, ada mengandungi selenium yang berfungsi melengkapkan lagi fungsi vitamin E.

Setiap sebiji kapsul lembut Vitamin E memberikan 400IU vitamin E semulajadi dan 10 mcg Selenium. Memang berbaloi bukan???



Vitamin C

Vitamin C merupakan vitamin antioksidan. Memberi bekalan vitamin C yang tulen kepada badan kita. Vitamin C Shaklee mengandungi sistem pembebasan  terkawal. Setara dengan sebiji setengah oren setiap jam selama 5 jam. Memang terbaik bukan???

Vitamin C juga membantu dalam pembentukan kolagen tubuh kita. Sebab tu, kulit nampak cantik dan cerah. Parut pun kurang tau.




VIVIX

Vivix merupakan antara suplemen yang boleh dikatakan laris jugak la. Sangat sesuai untuk mereka yang tidak suka telan biji atau kapsul. Mudah dan cepat.

Vivix juga mengandungi 10x ganda lebih hebat dari Resveratrol. Membantu melambatkan mekanisme utama dalam proses penuaan.

Artis pun ada ambil vivix tau. Hehehe...



COLAGEN POWDER

Collagen powder dari shaklee ni istimewa sikit. Nak tahu kenapa???

Collagen powder ni di ekstrak daripada sisik ikan merah. Ikan merah ni ikan yang memang tahan dengan tekanan sehingga 20 paun. Ikan merah pula hidup bebas dan bertelur di laut dalam. Merupakan sumber kolagen yang elastik dan tahan lasak. Jisim molekul sangat rendah dan memudahkan penyerapan.

Collagen powder membantu memudarkan parut dan mencerahkan.

Itu adalah antara tips atau panduan yang korang boleh buat.



Jika ingin membeli secara online, boleh klik di gambar troli di bawah


Image result for cara buat butang esell




Jika inginkan lebih lanjut, boleh hubungi kak omei



Whatapps : 016-5003075
FB            : Suliana Yusof Sulianayusof
FB PAGE : Multivitamin plus Multimineral
Instagram : sulianayusof



Ada masa kak omei kongsikan lagi ye. Assalamualaikum...

You Might Also Like

0 ulasan