7 Cara merawat masalah buasir dengan penggunaan bahan yang semulajadi

Assalamualaikum dan salam sejahtera diucapkan kepada korang semua. Diharap korang sihat dan bahagia di samping keluarga. Kali ni saya nak kongsikan masalah yang berkaitan dengan buasir.
Siapa pernah kena buasir???

Saya pernah kena sewaktu selepas bersalin anak sulung. Menangis tau. Tak tahan sakit dia tu. Terkeluar juga la. Bapa saudara saya pun kena jugak. Tapi dia buat operation di klinik swasta.

Tapi kan, sebelum tu meh saya kongsikan dulu apa itu buasir. Buasir atau nama saintifiknya Hemorrhoid berlaku apabila salur darah vena dan dinding mukosa di kawasan anus membengkak. Wooo... Takutkan?? Tambahan pula ia berlaku di kawasan yang sangat privasi. Malu la nak jumpa doktor. Hehehehe.....

Kalau korang nak tahu, terdapat dua jenis buasir tau. Saya pun tak tahu. Ingatkan buasir tu ada satu je la. Jenis buasir yang saya maksudkan tu adalah

1. Buasir dalam

Buasir dalam terjadi di kawasan atau bahagian rektum. Pada kebiasaannya, buasir dalam tidak menyakitkan.

2. Buasir luar

Buasir luar berlaku di luar pembukaan dubur. Macam yang saya alami la. Selalunya menyakitkan terutama sekali sewaktu meneran. Gatal pun ada jugak tau. Menyenget bila nak duduk.

Sebenarnya, buasir ni ada empat tahap tau. Cara rawatan pun bergantung kepada tahap buasir jugak. Bukan main hentam je tau. Tahap yang saya maksudkan adalah :

a) Tahap 1

Dinding mukosa membengkak di bahagian dalam dubur namun buasir masih lagi tidak terkeluar dari dubur. Kiranya hanya berlaku pembengkakan sahaja la.

b) Tahap 2

Buasir tersebut telah terkeluar daripada dubur semasa membuang air besar tetapi ia akan masuk secara spontan apabila berhenti meneran.

c) Tahap 3

Buasir tersebut terkeluar semasa membuang air besar dan ia terpaksa dimasukkan dengan jari selepas berhenti meneran.

d) Tahap 4

Buasir tersebut tidak boleh dimasukkan dengan jari.

Golongan yang berisiko tinggi untuk mendapat buasir adalah :

1- Wanita hamil terutama mereka yang mempunyai berat badan yang berlebihan ataupun bayi yang dikandung mempunyai saiz yang besar.

2- Pekerja yang terlibat dengan kerja-kerja mengangkat barang-barang berat.

3- Pesakit yang mengalami batuk yang kronik.

4- Golongan yang menggunakan  tandas jenis mencangkung. Alamak, saya pun penggunanya jugak. Macam mana tu??

Di sini, saya sertakan tips-tips yang boleh korang semua ikuti jika ada mengalami masalah buasir ni. Banyak sebenarnya tips yang kita boleh gunakan. Ini adalah sebahagian yang saya cuba senaraikan. Mana tahu berguna untuk korang nanti. Meh saya bagitahu tips dia.

1. Pengambilan diet harian yang tinggi serat seperti roti, pasta bijiran penuh, nasi beras perang, sayur-sayuran, buah-buahan. Ini kerana ia dapat membantu menghasilkan najis yang lembut.

2. Meminum air kosong yang mencukupi setiap hari iaitu 6 - 8 gelas sehari.

3. Bersenam seperti berjalan kaki, berbasikal, dan berenang. Aktiviti tu juga membantu melancarkan pergerakkan usus dan mengelakkan sembelit.

4. Elakkan dari menangguh urusan membuang pembuangan air besar.

5. Merendam punggung anda di dalam mangkuk 'sitz' yang berisi air suam. Kaedah ini mampu merehatkan otot daripada memjerut tisu buasir yang membengkak bagi membersihkan lubang dubur dari jangkitan kuman.

6. Melakukan sauna. Ini kerana sauna bertindak mengalirkan darah ke seluruh badan secara optima

7. Hembuskan nafas keluar apabila anda mengangkat sesuatu

Saya ingin berkongsi dengan anda mengenai rawatan untuk buasir. Apa-apa pun, yang utamanya adalah berjumpa dengan doktor terlebih dahulu. Di antara suplemen yang sangat sesuai untuk masalah buasir adalah

a - Vivix

Ini adalah kerana, vivix merupakan antioksidan serta anti inflamasi yang terbaik didunia. Vivix juga melindungi dan memperbaiki sel DNA manusia. Setiap hari sel tubuh diserang hampir sejuta serangan yang merosakkan pengkalan data genetik
dan menggangu fungsi sel.

b - Omega guard

Omega guard iaitu minyak ikan Omega 3 yang melalui proses penyulingan molekul berperingkat bagi menjamin ketulenannya. Omega guard juga berfungsi sebagai anti inflamasi atau anti keradangan.

c - Ostematrix

Bukan sekadar mengandungi kalsium semata-mata. Ostematrix juga mengandungi magnesium, boron dan mineral lain yang sangat diperlukan oleh tubuh dan tulang kita. Ostematrix banyak membantu mengurangkan masalah buasir.

d - Zinc complex

Walaupun nampak kecil, namun zinc sangat cepat melegakan kawasana yang luka. Zinc bukan sahaja untuk kuku dan rambut, malahan banyak digunapakai untuk proses di dalam badan kita.

Macam mana??? Berminat ke???


Klik je butang hijau dibawah ni.

Image result for cara buat butang esell




Boleh wasap saya di 016-5003075.

Saya ingin membantu anda semua untuk menikmati kehidupan dengan penuh keceriaan. Jom kita sama-sama menjayakannya.

Selamat. Semulajadi. Berkesan

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara merawat penyakit GERD dengan kaedah semulajadi

Sakit telinga - Mari kita kenali punca dan rawatan yang sesuai

Tanda-tanda sakit jantung serta senaman yang dapat mengurangkan gejalanya.