Catatan

Tunjukkan catatan dari 2017

Amalan Pemakanan Sihat yang amat diperlukan Ibu-Ibu Mengandung

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera kak omei ucapkan. Semoga kehidupan korang baik-baik hendaknya. Lama juga ye, kak omei menyepikan diri. Almaklum la kehidupan hari ini berbeza dengan semalam. Pelbagai cabaran perlu dilalui. Si kakak baru je lega demam. Lega sikit hati kak omei.

Kesian tengok anak tak sihat ni. Mujur lah cepat recovernya. Alhamdulillah...

Kali ni, kak omei nak kongsikan info untuk ibu-ibu yang preggy. Info tentang apa tu???

Tentulah info mengenai pemakanan sihat untuk ibu mengandung ni. Ha... Amacam best tak???

Sebelum tu, meh tengok video yang kak omei nak kongsikan dengan korang ni! Tengok tau!!
Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.


Macam mana video tadi tu? Ada beri ilmu tak? Kak omei pernah lalui pengalaman mengandung sebanyak dua kali. Kedua-duanya sangat berbeza. Mengandung anak sulung, kak omei cuma ambil rutin vitamin yang doktor bagi tu jer. Tu pun kekadang skip jugak. Hehehehe....

Tetapi, masa mengandung ana…

9 Cara Semulajadi yang Membantu meningkatkan paras HDL di dalam darah

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera kak omei ucapkan. Semoga korang semua sihat hendaknya dan bergembira selalu. Alhamdulillah, sepanjang minggu ni adalah minggu yang sangat menggembirakan. Walaupun letih dengan kerja-kerja hakiki dan kerja rumah, namun sempat lagi melakukan aktiviti yang disukai. Apa dia yang disukai sangat tu???

Sudah pasti la aktiviti menulis....

Kali ni kak omei nak berkongsi dengan korang mengenai masalah kesihatan yang semakin bertambah. Hari-hari ada je yang buka buku tau. Kadang-kadang tu terfikir juga adakah mereka ini mengetahui atau tidak.

Oklah, membebel pulak! Kak omei nak kongsi dengan korang mengenai kolesterol. Semua orang ada kolesterol di dalam badan. Kolesterol pula terbahagi kepada kolesterol jahat (LDL), kolesterol baik (HDL) dan trigliseride. Almaklum la kak omei baru dapat keputusan ujian darah kak omei. Alhamdulillah.....


Walaupun keputusan yang kak omei terima tu dalam range lagi, tapi kak omei harus berhati-hati dah. Kena kurangkan makanan …

Kesan akibat kekurangan mineral zink di dalam tubuh badan

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga korang semua sedia membaca coretan kak omei ni. Hehehe... Kadang-kadang timbul, kadang-kadang tenggelam.


Kali ni, perkongsian kak omei adalah mengenai topik yang santai-santai je. Kak omei nak kongsikan mengenai kesan kekurangan mineral zink di dalam badan kita. Ada kesan tak??


Adakala tu, tak ambil kisah sangat kan. Almaklum la hanya sekadar mineral sahaja kan. Padahal, zink ni memainkan peranan yang penting tau.
Kalau korang nak tahu, zink ni merupakan mineral yang perlu ada di dalam setiap sel tubuh kita. Ia merangsang tindakan bagi 100 enzim iaitu bahan-bahan yang menggalakan reaksi-reaksi biokimia di dalam tubuh kita.
Sekarang ni meh kak omei kongsikan dengan korang fungsi mineral yang bernama zink ni. Mineral ni sangat diperlukan oleh tubuh badan kita. Ini kerana faktor pemakanan kita pada masa kini sudah berubah.

Antara fungsi-fungsi mineral zink adalah :

1- Mengurangkan berlakunya keradangan kulit seperti jerawat.

2- Membantu sistem imun …

Skoliosis mampu dikurangkan dengan rawatan semulajadi dan selamat

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera kak omei ucapkan. Semoga korang semua sihat disamping keluarga. Kak omei sekarang ni sibuk dengan kerja ditambah pula dengan anak-anak yang semakin membesar. Seronok melihat keletah mereka.


Kali ini kak omei nak kongsikan dengan korang mengenai tulang. Bukan tulang ikan atau tulang ayam tau. Tapi tulang manusia. Haaaa..... Bukan berkaitan dengan arkeologi jugak yer.... Hehehehe.....


Apa yang kak omei maksudkan adalah, penyakit skoliosis. Korang tahu ker?? Penyakit skoliosis ni berkait dengan tulang kita. Jom korang, kak omei kupaskan isu skoliosis nih....




Skoliosis ni adalah satu keadaan di mana tulang belakang seseorang membengkok atau melengkung pada paksinya. Ianya lebih kerap berlaku di kalangan wanita iaitu sebanyak dua peratus berbanding kaum lelaki hanya 0.5 peratus. Kalau korang nak tahu, perkataan skoliosis berasal dari bahasa yunani yang membawa maksud bengkak.

Tulang belakang yang normal pula mencengkung ke dalam dan ke luar apabila dipanda…

Cara Merawat Hipotiroid dengan Bersumberkan Bahan Semulajadi dan Terbukti Selamat

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera kak omei ucapkan. Semoga korang semua sihat dan ceria bersama keluarga tersayang.

Kali ini kak omei nak berkongsi dengan korang mengenai info mengenai tiroid. Apa dia???? Tunggu yer...

Ok, seperti yang kak omei janjikan, kak omei nak kupas info mengenai rawatan hypothyroidisme. Kak omei mempunyai sepupu yang turut mengalami masalah dengan kelenjar tiroid dia. Baru sahaja empat bulan lepas melakukan operation pembuangan kelenjar tiroid. Jom, kak omei kupaskan info mengenai rawatan hipotiroid ni.


Sebelum korang masuk ke bahagian yang lebih mendalam, meh kak omei terangkan dulu apa Tiroid ni buat. Kelenjar Tiroid merupakan salah satu kelenjar endokrin yang berbentuk seperti kupu-kupu dan terletak di bahagian hadapan leher manusia. Kelenjar Tiroid berfungsi untuk mengeluarkan hormon Tiroid iaitu Thyroxine (T4) dan Triiodothyronone (T3). Hormon-hormon ini berfungsi untuk mengawal metabolisme (pengeluaran tenaga) manusia.

Sebelum tu, meh sini kak omei berit…

5 Cara untuk Hilangkan jeragat degil dengan cepat dan Bonus Kulit Licin

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera kak omei ucapkan. Semoga korang semua sihat selalu hendaknya. Kali ini kak omei nak kongsikan dengan korang satu tajuk yang sangat dekat dengan kaum wanita iaitu mengenai kecantikan. Semua wanita suka kepada kecantikan. Kaum lelaki pun ada jugak la. Hehehe...

Info apa yer??? Sudah pastilah cara atau kaedah yang boleh digunakan untuk menghilangkan jeragat dengan cepat.


Apa jeragat tu ye?? Jeragat adalah tompok-tompok hitam yang tiba-tiba muncul di kulit muka korang. Kebiasaannya, wanita yang berumur 40-an akan menghadapinya. Namun, pada masa kini kaum wanita yang berumur 20-an juga turut menghadapinya.
Bagaimana jeragat boleh muncul di kulit wajah yer??? Mesti korang tertanya-tanya bukan?? Kak omei kongsikan dengan korang punca-punca yang boleh menyebabkan kulit wajah berjeragat. Di antaranya adalah :

1- Terdedah kepada cahaya matahari yang bahaya.

2- Faktor-faktor genetik

3- Pengambilan ubat hormon seperti ubat pencegahan kehamilan.

4- Kesan akibat…

Buah yang sangat bermanfaat dan terdapat di Tropika iaitu buah Betik

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga korang semua sihat dan gembira bersama keluarga. Kali ini kak omei nak kongsikan dengan korang info mengenai satu jenis buah ni. Memang korang akan tahu punyalah..

Hehehehe.... Buah apa yer???

Buah betik atau dalam bahasa inggeris papaya adalah sejenis buah tropika yang paling berkhasiat dan menyihatkan. Kalau korang nak tahu lagi, betik membekalkan sebahagian besar nutrient yang diperlukan setiap hari seperti protein, mineral dan vitamin.

Buah betik kebiasaannya dimakan diwaktu pagu sebagai sarapan atau pun di makan segar sebagai pencuci mulut. Selain dimakan begitu sahaja, betik juga boleh dibuat jus ataupun jem. Namun terdapat juga betik yanh ditinkan bersama dengan sirap. Betik muda pula selalunya buat kerabu ataupun dijadikan sayur. Sedapnya kalau campur dengan rebung. Alahaiii...
Sekarang nih, meh kita tinjau pula kebaikan betik kepada kesihatan dan kehidupan kita. Antaranya adalah :

1- Menyihatkan paru-paru

Rupanya betik didapati boleh m…

9 Cara semulajadi melancarkan haid yang terlambat dan bonus kulit cantik

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga korang semua sihat dan gembira selalu.

Aktiviti korang cuti ni buat apa? Kak omei macam biasa la, kerja rumah duk menunggu dengan setianya. Heheheh... Bila dah settle kerja rumah dan anak-anak, barulah ada masa untuk diri sendiri.

Hari ni kak omei nak kongsikan tip dengan korang. Tips apa tu??

Cara melancarkan haid yang terlambat. Siapa ada masalah macam tu??? Dulu kak omei memang ada pun masalah macam tu. Cumanya walaupun dia lewat tetapi tetiap bulan haid tetap datang. Cuma tak regular je la. Ikut suka jer dia nak mai bila-bila pun. Heheeh
Sebelum kak omei kongsikan tips dengan korang, kak omei kupas dulu sikit mengenai punca yang menyebabkan haid datang lambat. Seperti mana yang kita tahu, antara punca-punca haid datang lewat adalah

1- Perubahan rutin

Daripada biasa kerja siang, tiba-tiba kena kerja malam pula. Bila dah ubah rutin harian, hormon pun mula la tak seimbang. Kadang-kadang tu, bila kena ubah tempat pun boleh jugak haid dat…