Raja Segala Tumbuhan - Pengenalan Kepada Tumbuhan Herba

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Diharap anda semua gembira dan ceria walaupun dimana anda berada. Hari ini, ligat pula jari-jemari menari-nari di atas papan kekunci telefon. Heheheehehe.... Mudah dan ringkas. Senang dicapai.


Hari ini saya nak cerita mengenai tumbuhan. Cerita apa pulak ni???? Tentang tumbuhan??? Lari pulak daripada bidang kan??? Tak sesuai kottt!!!!
Tumbuhan yang saya nak cerita ni adalah tumbuhan herba. Sehinggakan digelar "Raja segala tumbuhan".

 Wow!!!! Meh saya kongsikan anda dengan video ini...






Tumbuhan apa tu??? Anda mesti tertanya-tanya bukan?????


Image result for alfalfa shaklee


Tumbuhan yang saya maksudkan adalah Alfalfa. Alfalfa ni banyak tau kegunaan dia. Kaya pula dengan vitamin A, C, E dan K. Bukan itu sahaja, Alfalfa juga mengandungi mineral seperti Kalsium, Potassium, fosforus dan juga zat besi lagi tau. Memang berkhasiat dan bermanfaat kan????
TumbuhanAlfalfa ni sangat kaya dengan pelbagai nutrisi. Kalau anda nak tahu, Alfalfa ni telah digunakan oleh manusia sejak lebih dari 2500 tahun dahulu. Bukan baru tiga atau empat tahun ni. Dah lama jugak la Alfalfa bertapak di bumi ini. Cuma kita jer yang tak tahu. Alfalfa jugak telah dikenalpasti sebagai makanan yang paling kaya dengan pelbagai nutrisi dan zat galian.


Alfalfa ni membekalkan nutrisi yang mana hampir kebanyakkannya tidak terdapat di dalam buah-buahan atau sayur-sayuran. Tahu tak, Alfalfa kaya dengan protin, asid amino,  klorofil, serat, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan juga fitokimia.Yang paling best sekali, 10 biji Alfalfa menyediakan nutrisi yang menyamai segelas susu. Teruja nyerrr...........



Image result for alfalfa shaklee



Di sini saya ceritakan serba sedikit mengenai kegunaan Alfalfa Shaklee.


MENCUCI HATI, DARAH DAN USUS

Alfalfa adalah merupakan makanan yang sangat beralkali yang mana ianya boleh mengembalikan kenormalan kepada badan yang berasid. Seperti yang disarankan oleh pakar pemakanan, Dr Ragnar Berg mengesyorkan kita perlu mengambil makanan beralkali sebanyak 80%.  Alfalfa juga dapat menghilangkan toksin daripada badan kita. Selain itu juga, alfalfa membersihkan hati, kolon, darah dan juga mampu mencantikkan kulit dan otot.


MELAWAN ALAHAN

Alfalfa juga membantu memperbaiki keadaan kulit dan hidung yang sensitif. Sesiapa yang ada masalah kerap bersin tu sesuai sangat la. Heehehe... Selain itu juga, alfalfa membantu untuk masalah kurap, bau badan dan ulat air (athlete's foot) dengan berkesan.  


MENYINGKIRKAN LEMAK DAN KOLESTEROL

Ini bukan cakap kosong tau. Ada bukti dan kajian lagi. Ada kajian klinikal membuktikan bahawa penggunaan jangka panjang daripada alfalfa dapat membantu menghapuskan lemak, mengurangkan kolesterol, mencegah penyakit jantung, strok dan darah tinggi. Nak tahu kenapa????
Alfalfa mengandungi saponin, lebih kurang macam span yang mana ianya bertindak sebagai serat yang menyerap kolesterol.


MELEGAKAN KELETIHAN

Alfalfa juga membantu di dalam melegakan keletihan.



MENCEGAH ARTRITIS

Alfalfa juga membantu dalam melegakan kesakitan akibat artritis.


Yang paling utama sekali saya nak bagitau yang Alfalfa Complex Shaklee boleh menambahkan susu badan juga. Macam mana tu ye????


TAMBAH SUSU BADAN

Alfalfa Complex ni juga merupakan agen tau. Agen untuk  membantu badan merangsang badan untuk menghasilkan susu badan dengan lebih cepat. Almaklum lah Alfalfa Complex Shaklee ni mempunyai 1001 khasiat yang bermanfaat. Selain itu juga, Alfalfa membantu dalam memekatkan susu ibu dan menjadikan susu ibu lebih berkrim dan disukai oleh bayi. Hehehe...

Sambil-sambil tu juga, Alfalfa Complex membantu dalam melawaskan dan membuang angin dari dalam badan. Jadi, Bayi kurang mengalami masalah kembung perut. Kurang meragam la...



Alfalfa Shaklee berbeza dengan produk alfalfa di luar sana. Sebab apa saya katakan begitu.... 
Cuba lihat di sini....

Image result for alfalfa shaklee
 

Alfalfa ni tumbuhan herba, jadinya berkemungkinan akan menyebabkan badan kita panas. Bukan la panas yang kita boleh kipas tu ye. Panas ni kita tak dapat kesan tapi kita boleh tahu. Sebab itulah perlunya pengambilan air kosong yang banyak. Ambil apa-apa suplement pun perlu mengambil air kosong dalam jumlah yang banyak. Penting juga air kosong ni.


Sampai di sini dahulu coretan saya. Jika ada sebarang persoalan, boleh jer wasap saya di 016-5003075. Kalau hendak menulis tu, esok pagi pun belum tentu habisnya... Hehehehe...


Assalamualaikum...

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara merawat penyakit GERD dengan kaedah semulajadi

Sakit telinga - Mari kita kenali punca dan rawatan yang sesuai

Tanda-tanda sakit jantung serta senaman yang dapat mengurangkan gejalanya.