Ahad, 31 Mei 2015

Kepentingan Ascorbik Asid di dalam tubuh badan selain daripada memelihara kesihatan gigi.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Diharap cuti ahad ini, anda semua diberi keberkatan dan kesejahteraan di dalam aktiviti yang dilakukan bersama keluarga anda. Hari ini, saya tidak memasak. Kami semua makan di luar. Hahahahahah..... Segankan.... Bukan selalu pun dapat makan di luar bersama emak, abah, ainul, akid dan adik ipar. Cuaca pun redup sahaja seolah-olah memberi peluang kepada kami untuk mengambil angin di luar. Hujan juga di sini, renyai-renyai sahaja. Rasa seronok pula bila mood menulis datang dengan tiba-tiba. Bukan senang mencari idea, namun jika kita berkehendak, kita harus berusaha ke arahnya. Barulah dapat hasil yang memuaskan.

Hari ini saya berkesempatan untuk menulis mengenai Ascorbik asid. Anda tahu apa itu Ascorbik asid? Sepertimana yang kita ketahui, Ascorbik Asid banyak di dalam buah-buahan sitrus.Ascorbik asid atau lebih dikenali sebagai vitamin C adalah vitamin larut air.Ianya mudah dibuang melalui air kencing dan peluh. Oleh itu, pengambilan yang berterusan adalah penting untuk memastikan kandungan di dalam badan tidak menjadi rendah. Ascorbik asid tidak dapat dihasilkan oleh badan kita. Oleh itu, pengambilan dari sumber luaran adalah penting. Ascorbik asid adalah sangat tidak stabil. Oleh itu, ia mudah rosak apabila terdedah kepada pencemaran, stress, proses oxidasi (terdedah kepada udara), merokok dan sebagainya.
 

Ascorbik asid terdapat daripada sumber semulajadi iaitu dari makanan atau pun dari sintesis iaitu L-Ascorbik asid. Kedua-duanya adalah sama secara kimianya dari segi fungsi di dalam tubuh badan manusia untuk keperluan fungsi biokimia badan. Keperluan minima yang disyorkan seperti yang digariskan oleh USRDA (United State Recommended Daily Allowence) ialah 60mg sahaja sehari. Bagaimanapun untuk kesan-kesan baik yang maksimum, pengambilan ascorbik asid dalam dos yang lebih tinggi adalah disyorkan.

Untuk mengetahui dengan lebih mendalam, mari kita kaji tentang sejarah Ascorbik asid. Pada tahun 1747, Dr James Lind seorang doktor telah membuat kajian bahawa pelaut yang diberi makan buah oren dan lemon tidak akan mendapat penyakit skurvi. Hasil kajian beliau ditulis di dalam bukunya 'The Treatise of the scurvy' pada tahun 1753. Seperti biasa nasihat beliau tidak dipedulikan sehinggalah beliau meninggal dunia. Hanya pada tahun 1795 barulah angkatan laut British mewajibkan pelaut-pelautnya memakan buah oren dan lemon untuk mencegah skurvi sehinggakan mereka digelar ' limey'. Mereka yang ingkar boleh dikenakan hukuman yang berat. Dalam dua dekad yang terkini fungsi ascorbik asid sebagai antioksida lebih banyak dikaji dan hasil kajian menunjukkan kehebatan ascorbik asid antioksidan.

Sekarang mari kita lihat, apa fungsi ascorbik asid di dalam tubuh kita:

- Diperlukan di dalam penghasilan kolagen semulajadi badan, di mana kolagen ini amat penting sebagai struktur utama komponen dalam saluran darah, tendon, ligamen, tulang, gigi, rambut dan kulit.

- Penguat sistem imuniti tubuh. Ascorbik asid menyebabkan fungsi sel darah putih dapat dijalankan dengan lebih efektif. Sel-sel darah putih ini melawan bakteria dan virus yang menyerang badan kita.

- Penting di dalam penghasilan bahan neurotransmitter dan hormon norepinephrine, di mana bahan-bahan ini amat kritikal di dalam fungsi otak dan saraf manusia.

-Sebagai bahan antioksidan di dalam tubuh yang berfungsi untuk melawan dan melindungi sel-sel tubuh dari kerosakkan oleh radikal bebas yang menyebabkan penyakit-penyakit kronik seperti darah tingi, sakit jantung, stroke, barah dan sebagainya. Radikal bebas ini terhasil secara semulajadi didalam tubuh kerana proses-proses biokimia didalam badan dan juga disebabkan oleh faktor luaran seperti pencemaran (air, udara, makanan), stress, toxin, pancaran sinar ultra unggu, dari matahari dan sebagainya.

- Kesihatan sistem jantung. Pengurangan kandungan ascorbik asid akan menyebabkan pengeluaran asid. Ini akan menyebabkan pertambahan kandungan kolestrol. Pengurangan ascorbik asid juga menyebabkan dinding saluran darah mudah dirosakkan oleh enzim. Kajian menunjukkan pengurangan ascorbik asid dalam jangkamasa panjang akan menyebabkan atherosclerosis, di mana lemak dan kolestrol akan melekat dan menyekat saluran darah.
 

- Pengurangan stress. Ascorbik asid adalah penting dalam pengeluaran hormon kortikosteroid, adrenalin dan noradrenalin. Stress menyebabkan hormon-hormon ini dikeluarkan lebih daripada biasa, oleh itu keperluan kepada ascorbik asid akan meningkat. Dalam hal ini, pengambilan bersama vitamin B compleks adalah penting.

-Sebagai coenzim didalam tubuh badan yang membantu dalam proses biokimia menjadikan bahan proline dan lysine kepada Hydroxyproline dan hydroxylysine sebagai struktur asas untu pembinaan kolagen.

- Sebagai agen mengurangkan kesakitan.

- Penyerapan zat besi dari sumber bukan daging ke dalam darah. Ini adalah penting kepada mereka yang tidak memakan daging (vegetarian).

- Membantu dalam metabolisme kolestrol di dalam badan untuk membentuk asid hempedu oleh itu ia membantu mengurangkan kandungan kolestrol dalam darah dan mencegah batu karang di dalam pundi hempedu.

Sekarang kita lihat jenis-jenis ascorbik asid yang ada di pasaran. Terdapat empat jenis iaitu:

1. Sumber makanan semulajadi (buah-buahan sitrus)
 
Ascorbik asid dalam bentuk semulajadi boleh diperolehi daripada buah-buahan seperti limau, oren, lemon, jambu batu, nanas, kiwi, strawberry, cerry dan tembikai. Manakala sayur-sayuran pula ialah kobis, bunga kobis, seleri, pasley, asparagus, tomato,bayam.


2. Dalam bentuk oral (tablet)
 

120mg hingga 250mg sehari jika dalam bentuk tablet. Dos sehingga 1000mg adalah selamat tetapi tidak dicadangkan pengambilan setiap hari.


3. Dalam bentuk injektion (disuntik)
 


Keperluan ascorbik asid dalam bentuk ini penting bagi:
- Antiviral terapi
- Penyakit akut atau kronik
- Orang-orang yang sudah tua dan penyerapan ascorbik asid melalui oral tidak berkesan.
- Pesakit yang menghadapi inflamasi.
- Dos yang diberikan adalah 15-30gm tertakluk kepada masalah kesihatan.


4. Krim (disapu)
 

Ada beberapa kategori manusia yang mempunyai kandungan ascorbik asid yang lebih rendah di dalam badan mereka. Mereka ialah:

1. Perokok. Sebatang rokok boleh memusnahkan 25mg ascorbik asid di dalam badan. Kajian ke atas air kencing perokok yang menghisap lebih 20 batang rokok mendapati tidak ada (atau hanya sedikit) kandungan ascorbik asid yang ada.
 

2. Pesakit kencing manis. Pesakit ini banyak kehilangan ascorbik asid melalui kencing. Kajian menunjukkan mereka yang mengambil ascorbik asid pun masih lagi mengalami kandungan ascorbik asid yang rendah. Ini berlaku kerana kandungan gula yang tinggi menyebabkan berlakunya persaingan antara gula dan ascorbik asid. Pesakit kencing manis juga mendapati kandungan kolagen mereka yang kurang menyebabkan proses penyembuhan luka terjejas. Perubahan-perubahan yang terjadi pada protein dan radikal bebas menyebabkan pesakit kencing manis lebih terdedah kepada komplikasi seperti katarak, atherosclerosis, kerosakkan saraf dan kerosakkan buah pinggang. Pengambilan ascorbik asid dapat membantu dalam keadaan-keadaan di atas.
 

3. Pesakit kanser.
 

4. Orang yang banyak minum minuman alkohol.
 

5.Pesakit Reumatoid Arthritis.
 

6. Ahli sukan yang melakukan aktiviti lasak. Mereka banyak kehilangan vitamin B compleks dan ascorbik asid disebabkan aktiviti-aktiviti ini, disamping pendedahan yang lebih pada cuaca panas (berpeluh-jadi kehilangan ascorbik asid) dan lain-lain.
 

7. Pesakit yang mengalami penyakit kronik seperti selsema, batuk, jangkitan kuman dan sebagainya.
 

8. Pengambilan ubat-ubatan tertentu seperti pil perancang, aspirin dan antibiotik.


9. Pesakit yang dirawat di hospital atau mereka yang baru sahaja menjalani pembedahan.

Kita telah pelajari tentang kepentingan ascorbik asid atau dengan nama lain vitamin c. Sekarang kita ambil tahu tentang kesan sampingan ascorbik asid pula. Sekurang-kurangnya, kita tahu dos yang sesuai untuk digunakan.

Diantara kesan sampingan ascorbik asid ialah:

- Diarrhoea (hanya jika dos terlalu tinggi diambil melalui mulut)
 
- Muntah
 

- Kencing berdarah

- Batu karang
 

- Alergi
 
- Loya

- Mengalami sakit yang terlampau ketika kencing

- Sakit dan pedih di tempat suntikan jika suntikan tidak dalam saluran darah.
 

Banyak juga info-info yang telah pun diperolehi mengenai ascorbik asid. Walaupun ada kebaikkan namun jangan dipandang enteng dengan kesan sampingannya. Seharusnya kita harus mendapatkan nasihat daripada yang pakar sebelum mengambil sebarang vitamin. Pastikan juga vitamin C atau ascorbik asid yang anda ambil adalah daripada kandungan semulajadi. Itulah yang terbaik untuk kehidupan kita.

Vita-C adalah ascorbik asid kelauran Shaklee yang mengunakan 100% bahan semulajadi. Jika anda berminat untu mengetahui mengenainya lebih lanjut, anda boleh hubungi saya di 010-9690399 atau whatapps 01115367287.
 

Sampai di sini dahulu coretan saya. Insyaallah di lain masa saya akan update lagi info-info yang lain. Cuti sekolah telah tiba, jemputan kenduri kahwin pun telah diterima. Hari-hari ada je kenduri, tak boleh jadi ni, kena diet ni.... hihihihiihi....














Sabtu, 30 Mei 2015

10 tip supaya tetap kekal bertenaga di Bulan Barakah

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Harapan saya ialah anda semua sihat dan ceria. Sekejap sahaja masa berlalu. Lagi beberapa hari sahaja kita akan menyambut Bulan Ramadhan. Eh, puasa tahun lepas sudah diganti ke? Kalau belum, masih sempat lagi untuk berbuat demikian.
Bila sebut pasal puasa sahaja, mesti terbayang lauk-pauk, kuih-muih yang dijual di pasar Ramadhan. Bermacam ragam pembeli dengan penjual yang dapat kita lihat. Bila tengok makanan hilang habis keletihan. Ada jugak ye, orang yang macam tu? Eh! Macam kena kat batang hidung sendiri je.... Hihihihihi.....
 


Sebenarnya, kita tidak boleh menjadikan berpuasa sebagai faktor ataupun punca badan kita menjadi letih. Kesalahan sebenar bukan terletak pada ibadat puasa itu sendiri, tetapi sebenarnya cara kita mengurus diet atau pemakanan kita sewaktu bersahur dan berbuka puasa. Ini penting kerana dapat mengelakkan beberapa masalah kesihatan seperti sembelit, makanan tidak hadam, kembung perut, pedih ulu hati dan kandungan gula rendah dalam darah. Petuanya adalah memastikan kelima-lima kelas makanan diambil mengikut keperluan walaupun semasa bulan Ramadhan. Kelima-lima kelas makanan tersebut adalah dari sumber karbohidrat, protein, vitamin, lemak dan mineral.
 

Di sini, saya senaraikan 10 tip pemakanan sihat semasa di Bulan puasa: 

1. Pembahagian masa makan yang betul.

Merangkumi masa berbuka, makan malam secara ringkas(moreh selepas solat Terawih) dan ketika bersahur bagi mengelak pengambilan makanan berlebihan ketika berbuka sekiranya anda tidak mengambil makan malam atau tidak bersahur.

2. Mengutamakan makanan yang tinggi kandungan serat

Tingkatkan pengambilan bijirin seperti beras perang, roti mil penuh dan juga kekacang. Selain itu juga, sayur-sayuran dan buah-buahan juga merupakan sumber makanan yang sangat kaya dengan serat. Pengambilan serat yang tinggi semasa sahur dapat mengekalkan rasa kenyang yang lebih lama di siang hari dan memberi tenaga agar aktiviti harian dapat dilakukan seperti biasa berbanding bulan-bulan yang lain. Serat juga merupakan kunci yang melambatkan pencernaan makanan. Makanan berserat juga akan menahan insulin, iaitu hormon yang bertindak membawa masuk glukosa ke dalam sel, daripada dirembeskan terlalu cepat dan banyak. Ini menstabilkan proses penghadaman secara keseluruhan. Manakala pengambilan serat yang mencukupi semasa berbuka dapat memberi tenaga segera, meneutralkan rembesan asid berlebihan di dalam perut sekaligus dapat mengawal glukosa darah khususnya kepada penghidap diabetes.
 

Di sini saya sertakan panduan pengambilan serat di bulan puasa:

- Ketika berbuka puasa, makan tiga biji buah kurma, setengah cawan jus buah tanpa gula dan semangkuk sup sayur campur.
- Ketika makan malam (moreh selepas solat terawih) ambil sayur campur atau buah-buahan beserta makanan yang lain.
- Bersahurlah dengan bijirin sarapan seperti oat, sup sayur ataupun buah-buahan.
- Tambah kekacang seperti kacang dal, kacang kuda, kacang soya atau kacang pis ke dalam masakan.


3. Pengambilan karbohidrat kompleks ketika bersahur.

Bergantung kepada kuantiti yang diambil, karbohidrat kompleks mengambil masa kira-kira lapan jam untuk dicernakan sepenuhnya. Sertakan juga dengan pengambilan protein kerana struktur protein yang lebih kompleks akan melambatkan lagi proses pencernaan. Pilih la protein yang rendah Biological value (BV) kerana lebih rendah nilai BV, maka lebih lambat protein itu digunapakai oleh badan. Antara yang disyorkan ialah ikan(83), daging(80), ayam (79), vasein (80), soya (74), dan kekacang(49).
 

4. Minum air dengan banyak

Lapan hingga 12 gelas diperlukan di antara waktu berbuka hingga sahur untuk minum air kosong. Ini bagi memastikan tubuh mendapat cukup air untuk berfungsi di siang hari. Elakkan daripada mengambil garam berlebihan dalam makanan atau minum kopi(kafein) ketika bersahur kerana ia bersifat diuretik - bermaksud tubuh akan lebih cenderung/kerap untuk menyingkirkan air daripada badan menerusi air kencing, sekaligus anda mudah berasa dahaga ketika berpuasa. Minuman yang berkafein juga boleh menghalang penyerapan zat-zat makanan oleh badan. Tahukah anda, keletihan dan sakit kepala yang dialami kebanyakan orang sepanjang Ramadhan sebenarnya disebabkan kekurangan air dalam badan. Anda juga dinasihatkan jangan mudah terliur dengan air berkabonat kerana kandungan gulanya sangat tinggi dan kandungan gas yang tidak elok untuk kesihatan.
 

Disini saya sertakan panduan pengambilan air yang mencukupi di bulan puasa:

- Minum dua gelas air sewaktu berbuka. Ini termasuklah jus buah-buahan ataupun susu rendah lemak.
- Makan satu mangkuk sup sewaktu berbuka.
- Minum dua hingga tiga gelas air sebelum tidur.
- Minum dua gelas air sewaktu bersahur.

5. Amalan sunnah

Pengambilan tiga biji kurma beserta segelas air/jus setiap kali waktu berbuka dapat menyeimbangkan kandungan gula dalam darah( mengelak kejadian hipoglisemia) serta memberi tenaga segera kepada tubuh untuk menjalankan ibadah wajib dan sunat khususnya solat sunat Terawih. Elakkan makan makanan yang berat secara menerus kerana pada ketika ini badan berada pada fasa yang sikenali sebagai " insulin spike", memandangkan paras glukosa dan insulin dalam darah sebelum ini adalah rendah dek kerana berpuasa. Ketika fasa ini, insulin akan dirembeskan dengan mendadak pada kadar yang banyak, untuk membantu perjalanan glukosa ke dalam sel. Ini mengakibatkan paras glukosa dalam darah jatuh kembali dengan mendadak dan otak akan mula berfikir bahawa badan kekurangan sumber glukosa, sekaligus memberikan isyarat bahawa tubuh badan masih lapar dan memerlukan lebih makanan; ini akan mengakibatkan anda makan secara berlebihan. Berilah masa kepada perut anda untuk 'warm up'; dan gunakan tempoh transisi yang ada untuk menunaikan solat Maghrib terlebih dahulu sebelum memcernakan sesuatu yang lebih berat, terutamanya makanan berminyak. Jangan dilupakan juga dua hingga tiga gelas air masak( atau air manis, jika kurma tidak diambil) untuk memastikan sel di dalam badan dihidratkan semula. Walaubagaimanapun, perlu diingat, pengambilan makanan yang tinggi kandungan gula secara berlebihan, boleh mengakibatkan peningkatan berat badan walaupun di bulan puasa.
 

6. Pilih kaedah masakan yang lebih sihat

Kaedah seperti memanggang, stim dan sup adalah lebih baik berbanding menggoreng, menyediakan menu berasaskan santan atau terlalu berempah/terlalu pedas. Kurangkan penggunaan minyak atau santan ketika memasak dan buang lemak/kulit pada ayam dan daging sebelum memasak.
 

7. Makan dan kunyah perlahan-lahan ketika berbuka

Ini adalah kerana, kita cenderung untuk makan berlebihan ketika perut lapar. Otak kita mengambil masa selama 20 minit untuk mengesan bahawa perut kita telah pun kenyang.

8. Teruskan aktiviti fizikal atau senaman ringan di sebelah malam

Ini adalah untuk memastikan kecergasan tubuh dan minda dapat dikekalkan. Selain solat Terawih, senaman yang boleh dilakukan adalah seperti berjalan pantas atau berjoging. Walaubagaimanapun, tunggu sehingga satu atau dua jam selepas makan sebelum memulakan senaman bagi memberi laluan kepada sistem pencernaan. Bagi individu yang makan banyak semasa berbuka, biasanya perlu mengambil masa yang lebih lama untuk memulakan aktiviti kerana jantung mengepam darah lebih banyak ke sistem pencernaan berbanding ke otot.
 

9. Berani membuat pilihan yang sihat

Ini adalah kerana, Ramadhan dan bazar tidak dapat dipisahkan. Pastikan anda meletakkan akal dihadapan, bukannya nafsu semata-mata. Bayangkan dalam keadaan yang lapar, pelbagai kuih-muih dan lauk-pauk yang enak dijual. Ini boleh menyebabkan anda rambang mata membuat pilihan. Sudah pastinya, segala prinsip atau amalan makan secara sihat senang sahaja diketepikan pada saat itu. Sebagai panduan, pastikan anda membuat catatan senarai makanan yang perlu sahaja untuk dibeli. Senarai pemakanan ini boleh mengelakkan kita daripada membeli makanan yang tidak diperlukan. Buatlah pilihan yang lebih sihat semasa membeli juadah berbuka puasa. Utamakan makanan yang dimasak tanpa menggunakan santan ataupun menggunakan minyak secara minima. Kurangkan membeli kuih-muih yang manis serta bubur. Jika boleh, elakkan membeli air minuman yang dijual dan sediakan sendiri air minuman di rumah. Ini membolehkan anda mengawal kandungan gula dalam minuman tersebut. Sediakan air minum dari bahan semulajadi seperti daun pandan, limau nipis, biji barli dan serai. Elakkan penggunaan gula berlebihan, sirap, pewarna dan perasa tiruan.
 

10. Berhati-hati ketika menggunakan lebihan makanan berbuka untuk bersahur keesokkan harinya

Amalan ini bukan sekadar menjimatkan masa tetapi juga menyenangkan kaum ibu yang terpaksa bangun awal untuk menyediakan hidangan sahur. Ini boleh dilakukan sekiranya makanan tersebut disimpan dengan cara yang betul dan selamat. Namun begitu, adalah lebih baik sekiranya kita menyediakan makanan yang segar dan baru  dimasak untuk bersahur. Ini kerana, sekiranya lebihan makanan sewaktu berbuka dihidang, dikhuatiri ia telah tercemar dan akan mengakibatkan keracunan makanan. Makanan yang telah terdedah pada suhu bilik melebihi empat jam adalah tidak selamat untuk dimakan. Tambahan pula menggoreng semula makanan akan menyebabkan tambahan kalori kerana penggunaan minyak yang berulang.

Ermmm..... panduan yang sangat berguna untuk kita sama-sama ikuti. Dapat sihatkan badan dan dalam masa yang sama tetap kekal cergas. Jadi harus berhati-hati semasa penyediaan makanan dan semasa di bazar Ramadhan. Buat pilihan dengan tepat dan tenang.

Sumber saya perolehi dari jom sihat majalah Anis edisi ogos 2014.

Disini saya sertakan makanan tambahan yang dapat membantu agar badan cerdas dan cergas sepanjang bulan puasa.
 
 

Diharap dengan tip yang diberi, dapat kita sama-sama amalkan agar kita mendapat keberkatan. Sampai di sini dahulu coretan saya pada kali ini. Insyaallah, saya akan coretkan lagi info-info yang dapat memberi pengetahuan dan ilmu kepada saya dan anda semua.


Anda boleh menghubungi saya untuk mendapatkan konsultasi secara percuma. Call@sms 0109690399 atau whatapps 01115367287.


 

Kelegaan segera setelah mengalami demam di tadika

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Diharap hendaknya semua di dalam kesihatan yang baik. Kelmarin sewaktu mengambil anak dari tadika, cikgu ada beritahu yang ainul demam. Sebagai seorang ibu, perasaan cuak dan sedih tetap menyelubungi. Sebelum ke tadika tak ada tanda-tanda nak demam pun. Namun saya redha kerana itu mungkin sebagai ujian untuk saya mengawal emosi.

Balik rumah, saya bagi ainul makan nasi berlauk ayam masak merah. Biarpun hanya lima suap, itu sudah memadai untuk saya. Kemudian saya beri ainul minum sirap paracetamol ( ubat demam atau tahan sakit). Saya beri berdasarkan berat badan ainul. Tak boleh beri melebihi dos yang telah ditetapkan. Kurang dos pula nanti tak lega demam pula. Kemudian, saya mandikan ainul. Bermula daripada tapak kaki naik ke kepala. Memang meraung la si ainul tapi saya tetap kuatkan semangat agar anak saya cepat sembuh. Bimbang tonsil dia bengkak kembali akibat demam.
 

Usai sahaja mandikan ainul, saya keringkan badan dan beri ainul minum susu. Dalam susu ainul saya masukkan dua sudu kfc meal shake. Kemudian saya beri ainul minum. Teringat petua orang-orang lama, saya cari asam jawa dan mula membancuhnya. Selesai membancuh asam jawa, saya sapukan air asam jawa ke seluruh tubuh ainul. Rambut dan ubun-ubun pun saya bubuh sekali. Bila hampir nak kering, saya sapu lagi air asam jawa tu ke satu badan ainul. Ada juga dalam tujuh ke lapan kali juga saya ulang benda yang sama sehingga saya dan ainul tertidur. Petua orang dulu-dulu ada ketikanya boleh digunapakai. Menggunakan bahan semulajadi. Saya gemar rawatan semulajadi lagi daripada rawatan moden. Ikut kepada keperluan.

 
 

Apabila saya terjaga, ainul pun terjaga sekali. Macam ada instint pula kan? Alhamdulillah, panas badan ainul dah kembali ke normal. Syukur alhamdulillah. Perasaan saya gembira dan tenang. Tak la nak susah hati sangat. Mungkin sebab saya dah biasa dengan keadaan seperti ini. Untuk pengetahuan semua, dekat dua bulan lebih ainul tak demam. Last ainul demam semasa cuti penggal bulan mac. Sebelum tu, tiap2 bulan ainul demam sehinggakan pernah pergi periksa sampai empat klinik. Penat dan banyak duit keluar, namun demi anak, apa sahaja akan saya usahakan supaya ainul sihat dan cerdas.
 

Saya hanya beri ainul makan vita-lea for children dan meal shake. Itulah supplement yang diambil oleh ainul. Sebelum ini, berbagai-bagai vitamin saya beli untuk ainul, namun tak jumpa yang serasi. Rupanya ainul serasi dengan supplement sahaja. Bersumberkan alam semulajadi dan diproses dengan teliti mengikut syariat. Itulah supplement yang menjadi kesukaan kami sekeluarga. Kesihatan lebih bernilai jika hendak dibandingkan dengan duit. Duit tidak dapat membeli kesihatan tetapi kesihatan perlukan duit. 
 

Tidak rugi pun melabur untuk supplement kerana kesihatan yang diperolehi bersifat jangkamasa panjang. Bukan lah kita tidak tua, tetap tua cuma tidak melambangkan umur sebenar. Tetap nampak anggun mempesona. Sapa yang tak mahu kan????? Tepuk dada tanya diri....
 

Jika anda berminat untuk mengetahui dengan lebih lanjut, sms/call 0109690399 atau whatapp 01115367287. Insyaallah, saya akan bantu. Untuk kali ini, setakat di sini dahulu. Nanti saya update lagi info-info yang baru. Sudah nak masuk bulan Ramadhan. Anda sudah bersedia?

Jumaat, 29 Mei 2015

Cara merawat penyakit GERD dengan kaedah semulajadi


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Di harap anda semua sihat hendaknya. Dua hari lepas, rumah saya tiada air. Memang susah sikit la. Sudah la saya tinggal di tingkat tiga, memang mencabar sungguh. Bila air tiada ni, kerja-kerja rumah tidak dapat diselesaikan. Tidak dapat hendak memasak, membasuh dan lain-lain lagi la. Mujur juga rumah mertua dekat situ juga. Kalau tidak kena tunggu hujan je la baru boleh nak mandi... Hahahahahah.... Jenuh tunggu la, itu pun jika hujan turun.

Oklah, saya bukan hendak cerita tentang air atau syarikat air atau apa-apa yang berkenaan dengan air. Saya ingin bercerita mengenai penyakit GERD. Tahu tak apa itu GERD? GERD ialah singkatan kepada Gastro Esophageal Reflux Disease atau dengan kata lain ialah pedih ulu hati. Merupakan masalah kesihatan yang terjadi apabila asid dalam perut mengalir naik ke esofagus(reflux asid). Reflux asid boleh menyebabkan gejala yang menganggu dan memberi komplikasi kepada yang menghidapi.

Tugas saluran makanan (esofagus) adalah untuk menghalang makanan dari naik semula ke dada. Tahukah anda, terdapatnya satu injap umpama enjin pada saluran makanan kita? Apabila makanan telah diambil, ia seharusnya turun ke perut untuk proses penghadaman. Ketika makanan atau asid dalam perut anda melepasi injap ini dan naik ke dada, anda bakal mendapat pedih ulu hati. Atas faktor ini, anda tidak digalakkan untuk mengambil makanan yang banyak pada satu masa bagi mengelakkan injap gagal berfungsi (lemah) dan menyebabkan pedih ulu hati.

Terdapat beberapa faktor terjadinya GERD iaitu :

1. Pencerut esofagus menjadi lemah.

2. Esofagus kehilangan fungsi peristalsis ( pergerakkan esofagus terganggu)

3. Kegemukan

4. Terlebih penghasilan asid di perut

5. Perut lambat kosong akibat daripada lambatnya pemprosesan makanan di perut.

6. Terlebih makan sehingga perut penuh.

7. Merokok

8. Mengandung

9. Pembedahan dalam pesakit achalasia

10. Ubat-ubatan

Terdapat beberapa gejala atau simptom penyakit GERD iaitu

1. Sakit atau rasa tidak selesa di dada.

2. Sakit dibahagian abdomen.

3.  Kerap sendawa

4. Kembung perut

5. Kesukaran untuk menelan.

6.Batuk yang berterusan

7. Tidur yang terganggu

8. Suara serak/sakit tekak yang berterusan

9. Ketidakhadaman makanan

10. Terasa pahit atau masam pada mulut

Antara makanan dan minuman yang perlu dielakkan adalah :

1. Arak

2. Minuman berkafein

3.Minuman berkabonat

4. Coklat

5. Buah-buahan sitrus

6. Makanan berlemak atau bergoreng

7. Makanan pedas

8. Makanan berasaskan tomato seperti sos tomato, spageti dan lain-lain

Rawatan yang perlu diberikan kepada pesakit GERD :

Kebanyakkan individu boleh mengawal rasa kurang selesa pedih ulu hati dengan mengamalkan cara hidup sihat tanpa perlu bergantung kepada ubat-ubatan dan preskripsi doktor. Namun jika teruk, ubat-ubatan hanyalah untuk membantu pada kadar sementara sahaja.

 Rawatan yang digunakan di hospital atau klinik ialah :

1. Antasid
Antasid secara umumnya merupakan kumpulan ubat-ubat yang mengurangkan kerengsaan perut. Penggunaan ubat jenis ini menimbulkan kesan sampingan seperti sembelit atau cirit-birit.


2. Perencat Pam Proton(Proton Pum Inhibitors)
Perencat Pam Proton digunakan untuk mengurangkan rembesan gastrik dan mempercepatkan penyembuhan. Di antara jenama ubat yang dikenali ialah Omeprazole, Nexium dan lain-lain.
Penggunaan jangka masa panjang boleh menyebabkan risiko tulang rapuh.




Sepertimana yang kita telah ketahui, penyakit GERD ni tiada ubat penyembuhan yang kekal. Hanya untuk sementara sahaja dan ada yang mempunyai kesan sampingan. Adalah lebih elok jika kita menggunakan kaedah lain selain dari menukar gaya hidup yang lebih sihat. Makanan tambahan juga patut diselitkan sekali. Bukan apa, sekurang-kurangnya kita tidak perlu bergantung kepada ubat.

Peppermint Ginger plus ini adalah makanan tambahan yang sangat sesuai untuk sesiapa yang menghidapi penyakit GERD atau pedih ulu hati. Bukan itu sahaja, ianya sesuai juga untuk ibu mengandung, orang yang gemar mengembara, membuang angin dalam badan dan macam-macam lagi.

Di sini saya sertakan kandungan bahan yang terkandung di dalam Peppermint Ginger Plus. Terdapat empat jenis bahan iaitu, daun pudina, halia, pokok adas dan anise seed.

Daun pudina
-Melegakan otot perut, ia mempunyai kesan penenang.
-Membantu dalam penghadaman, mabuk laut/darat, melegakan sakit gastrik, pedih ulu hati dan cirit-birit.
-Melegakan kesan-kesan sampingan seperti muntah dan kehilangan selera makan yang timbul daripada rawatan kimoterapi.
-Pudina merangsang pengeluaran peluh, oleh itu menyekat demam apabila seseorang itu dijangkiti selsema. -Perasaan sejuk dan menyegarkan daripada pudina membantu memelihara pemikiran yang jelas dan fokus.

Halia
-Merangsang rembesan enzim salvia untuk mencernakan makanan.
-Melegakan ketidakselesaan perut dan usus, sakit haid, loya dan mual angin ketika mengandung, semasa berpantang.
-Satu kajian di United Kingdom menunjukkan bahawa halia menghalang muntah selepas pembedahan.
 

Pokok Adas
-Menghilangkan kembung perut, melegakan sakit perut, melegakan flu, membantu masalah flu dan saluran usus.

Anise Seed
-Melegakan masalah pencernaan, kesakitan haid, batuk dan kahak.
-Merangsang rembesan jus gastrik untuk pencernaan, menahan kulat yang menyebabkan penyakit kulit, melegakan haba di musim panas dan lembap, memberi peredaran tenaga di dalam badan dan lembut di kulit.













Banyak juga kelebihan peppermint ginger plus ni ye. Menggunakan 100% sumber alam semulajadi. Kalau nak buat secara manual memang susah la. Mujur juga ada Peppermint Ginger Plus ni. Terus makan ja, tak perlu susah payah untuk membuat campuran.



Dikesemptan ini, saya sertakan sekali testimoni mereka yang pernah menggunakan Peppermint Ginger Plus ni. Mana tahu membantu kan!!!



Image result for testimoni peppermint ginger plus shaklee untuk masalah pedih ulu hati


Image result for testimoni peppermint ginger plus shaklee untuk masalah pedih ulu hati

Image result for testimoni peppermint ginger plus shaklee untuk masalah pedih ulu hati



Jika anda berminat, jangan segan atau malu untuk menghubungi saya. Saya akan membantu sesiapa yang mempunyai masalah.

Whatapps : 016-5003075
FB            : Suliana Yusof Sulianayusof
FB PAGE : Multivitamin plus Multimineral
Instagram : sulianayusof


Jika ingin membeli secara online, klik butang troli dibawah ini.



Image result for cara buat butang esell



Sampai di sini dahulu, lain kali saya akan coretkan lagi info-info yang memberi pengetahuan.


Isnin, 25 Mei 2015

Penggunaan bahan kimia dalam produk pelangsingan dan kosmetik

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Di harap anda sihat sejahtera di cuti minggu ini. Almaklum la cuti sekolah akan menjelma. Kenduri kendara pun banyak juga nie.... Ermmm..... Tak menang nak ikut. Hihihihi....
Hari ini saya bukan nak cerita tentang program cuti sekolah atau kenduri kahwin pun. Itu sesaja saya selitkan. Seperti mana yang dapat anda lihat pada tajuk di atas, sudah semestinya anda pernah terlihat atau terdengar ataupun terbaca. Kebelakangan ini produk kosmetik dan pelangsingan tumbuh bagaikan cendawan setelah hujan. Berbagai-bagai tagline atau dalam bahasa mudah slogan iklan atau frasa yang digunakan untuk menarik perhatian pembeli.
Namun, pernahkah anda terfikir atau berfikir apakah bahan-bahan yang mereka gunakan? Adakah bahan-bahan tersebut daripada sumber asli atau sintetik? Bagaimanakah proses pembuatannya? Dan lain-lain lagi.

Di sini saya senaraikan beberapa bahan kimia yang digunapakai di dalam pembuatan produk kosmetik dan pelangsingan.

1. Hydroquinone
Apakah hydroquinone? Hydroquinone adalah sejenis bahan kimia yang kebiasaannya digunakan untuk tujuan merawat kulit yang mengalami masalah hyperpigmentasi. Hydroquinone 2% sahaja yang dibenarkan untuk syarikat kosmetik mengikut sumber daripada Pusat Racun Negara. Hydroquinone 4% hanya boleh didapati melalui preskripsi(surat ubat) doktor sahaja.
Produk kosmetik yang dicampurpalsukan dengan hydroquinone lazimnya dipasarkan untuk tujuan mencerahkan kulit, merawat masalah jeragat serta kulit tidak sekata.
Kesan alahan yang selalu dialami oleh pengguna adalah alahan kulit(allergic contact dermatitis. Ochronosis pula ialah kulit menjadi tebal dan hitam ditempat kulit terdedah kepada bahan itu. Kebiasaannya berlaku kepada orang kulit hitam. Selain itu juga, kawasan kulit boleh terluka, terbakar, kering dan gatal. Hydroquinone juga boleh menyebabkan sesak nafas, serangan lelah, bengkak bibir dan muka dan lidah serta ruam.







2. Merkuri
Merkuri adalah merupakan logam berat yang berbentuk cecair. Jadi, bau logam dia kuat menyengat. Jika wangi pun kemungkinan sudah dicampur dengan pewangi.
Produk merkuri yang dicampurpalsukan dengan merkuri lazimnya di pasarkan untuk tujuan mencerahkan kulit dan rawatan anti-penuaan. Merkuri yang terkandung di dalam produk kosmetik boleh menyerap masuk ke dalam badan dan menyebabkan kerosakkan pada buah pinggang dan sistem saraf.


3. Dexamethasone
Dexamethasone adalah sejenis kostikostiroid(kumpulan) yang poten( berkesan) dan ia digunakan untuk rawatan masalah pembengkakkan atau radang yang serius. Ia hanya boleh dibekalkan oleh doktor atau diperolehi daripada farmasi dengan preskripsi doktor. Dexamethasone tidak dibenarkan digunakan sebagai ramuan dalam ubat tradisional.
Penggunaan berpanjangan boleh mengakibatkan kesan sampingan serius seperti kelemahan otot, kerapuhan tulang, peningkatan gula dalam darah, tekanan darah tinggi, katarak, peningkatan risiko infeksi dan syndrom cushing.
Syndrom cushing dicirikan sebagai muka membulat(moon face) dan peningkatan berat badan dengan obesiti di bahagian tengah badan(central obesiti)



Image result for imej cushing syndrome
4. Tretinoin
Tretinoin merupakan bahan kimia terbitan vitamin A dan biasanya digunakan untuk mengurangkan kesan inflamasi bagi rawatan jerawat(acne vulgaris).
Biasanya dipromosikan untuk tujuan merawat masalah jerawat dan membantu mengurangkan kedutan. Penggunaan tanpa pengawasan boleh menyebabkan bahagian kulit yang disapu kemerahan, tidak selesa, pedih, mengelupas dan hipersensitif kepada cahaya.

5. Sibutramine
Sibutramine adalah ubat terkawal yang digunakan untuk rawatan obesiti.
Kesan sampingan yang biasa dikaitkan dengan sibutramine adalah peningkatan tekanan darah dan kadar denyutan jantung, kering mulut dan tekak, muntah, cirit-birit, pening, sakit kepala dan sukar tidur. Sibutramine telah ditarik balik pada 23 disember 2012 atas sebab peningkatan risiko kesan advers kardiovaskular.


6. Asid Azelaik
Asid Azelaik adalah merupakan sejenis bahan kimia yang digunakan hanya dengan kawalan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah. Seperti yang telah kita ketahui, Asid Azelaik digunakan untuk mengurangkan kesan inflamasi(keradangan) bagi merawat masalah jerawat (acne vulgaris).
Kesan sampingan penggunaan Asid Azelaik adalah boleh menyebabkan bahagian kulit yang disapu mengalami rasa terbakar. Selain itu boleh menyebabkan kegatalan, kesan kemerahan, kulit mengelupas dan perubahan warna kulit.

7. Avanafil/tadalafil
Avanafil dan tadalafil(nortadalafil adalah analog kepada tadalafil). Analog adalah terbitan daripada. Avanafil dan tadalafil merupakan ubat dalam kelas phosphodiesterase-type-5(PDE-5) inhibitor( perencat). Avanafil dan tadalafil digunakan di dalam rawatan disfungsi erectil iaitu mati pucuk. Avanafil dan tadalafil hanya boleh digunakan dengan preskripsi doktor. Avanafil dan tadalafil boleh mengakibatkan kesan sampingan seperti pengurangan atau kehilangan penglihatan dan pendengaran, penurunan tekanan darah sehingga ke peringkat yang bahaya, stroke dan serangan jantung.

 Image result for imej tadalafil

Jadi, seharusnya kita berhati-hati sebelum membeli. Cari info-info produk sebelum ingin mencuba sesuatu produk yang berlambak-lambak di pasaran. Kaji dahulu apa bahan yang digunakan. Kesihatan yang kita ada ini tidak ada nilainya. Jagalah dengan sebaik mungkin.

Produk organik semakin mendapat tempat di hati masyarakat. Tetapi produk organik memang mahal sesuai dengan caranya ditanam dan menggunakan bahan-bahan semulajadi. Alam semulajadi tersangat indah....
Sampai di sini dahulu coretan saya. Nanti saya coretkan lagi info-info yang baru.
Sumber yang saya perolehi adalah dari BIRO pengawalan  farmaceutikal kebangsaan.
 Assalmualaikum wbt.......