Kebersihan oral memancarkan senyuman yang memukau sukma pada yang memandang.

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bertemu kembali pada hari yang mulia ini.  Di harap anda menjaga kesihatan diri semasa jerebu ini. Banyakkan minum air suam ye... Sekurang-kurangnya anda tidak mudah mendapat sakit tekak ataupun batuk dengan keadaan kualiti udara yang tercemar ini.

Kali ini saya ingin berkongsi info dengan anda mengenai kebersihan oral. Tahu tak apa itu oral? Bukan iklan Oral B tu ye, itu berus gigi. hihihihihihi..... Pasti semua orang mendambakan kesempurnaan diri terutamanya raut wajah. Kulit licin tanpa berjerawat, bibir merah delima tanpa berkeping dan juga susunan gigi yang cantik dan putih bersih. Namun sedarkah anda bahawa kecantikan luaran semata-mata tidak mencukupi jika tidak disertakan dengan penjagaan gigi, gusi dan keseluruhan dalaman mulut secara berterusan.





Tidak sempurna wajah seseorang jika gigi berlubang di sana sini, gusi berpenyakit serta mulut berbau. Ia memang memalukan. Di sini saya sertakan tip dan panduan penjagaan oral dengan lebih sempurna.






Mengapa perlunya penjagaan yang rapi?

Penjagaan oral yang baik disertakan dengan cara yang betul mampu mengelakkan penyakit-penyakit seperti karies gigi, bau mulut dan penyakit gusi. Masalah-masalah sebegini selalunya terjadi akibat sikap kurang peka individu terhadap apa sahaja perubahan yang berlaku di dalam mulut. Disebabkan ini juga, masalah yang kecil pada mulanya boleh menjadi lebih serius.


Penjagaan di rumah 


Memberus gigi



  • Pemilihan berus gigi haruslah bersesuaian dengan setiap individu kerana setiap individu mempunyai saiz atau bukaan mulut yang berlainan. Mungkin ramai yang tidak menyedari hal ini.
  • Bagi yang mempunyai saiz mulut yang kecil umpamanya, pemilihan berus gigi yang bermuncung tirus adalah digalakkan supaya gigi bahagian belakang juga dapat dibersihkan dengan sempurna. Bagi mereka yang mempunyai saiz atau bukaan mulut yang agak luas, pemilihan berus gigi yang berbentuk segi empat di bahagian hujungnya juga boleh digunakan.

  • Dari segi pemilihan jenis berus, kebanyakan doktor gigi mencadangkan berus jenis 'soft' (lembut). Berus jenis 'medium' juga boleh digunakan manakala jenis 'hard' tidak berapa digalakkan kerana ia boleh mendatangkan masalah kepada bahagian dalam mulut terutamanya jika diberus dengan cara yang agak kasar. Ini akan mengurangkan lapisan enamel pada gigi.
  • Memberus gigi sebanyak dua kali sehari sudah memadai. Itupun jika ianya dilakukan dengan cara yang betul. Selain itu, memberus dengan baik dapat mengurangkan plak yang mengundang kepada pembentukan tatar, seterusnya boleh menyebabkan penyakit gusi. 

  • Gunakan ubat gigi berflourida.

Cara memberus gigi dengan betul

  • Arahkan berus gigi pada sudut 45 darjah ke permukaan gusi.

  • Gerakkan (gosok) berus gigi ke depan dan ke belakang secara berputar pada permukaan gigi.

  • Berus permukaan luar gigi, permukaan dalam gigi dan pada permukaan atas (permukaan kunyah) gigi.

  • Gunakan bahagian hujung berus gigi untuk memberus bahagian permukaan dalam gigi depan , gerakkan ke atas dan ke bawah.

  • Jangan lupa memberus lidah untuk membuang bakteria bagi mendapatkan nafas yang segar.

Penggunaan Flos


  • Gunakan flos sekurang-kurangnya sekali sehari. Ia penting bagi mengelakkan pengumpulan plak atau bakteria pada celah-celah gigi.

  • Amalan penggunaan flos digalakkan seawal usia 13 tahun dan ke atas.

  • Flos boleh didapati dalam pelbagai jenis termasuklah dari segi ketebalan dan perisa. Anda bebas memilih mengikut kesukaan anda.



Cara menggunakan flos yang betul


  • Putuskan flos sepanjang 18 inci dan lilitkan keliling jari tengah. Lilitkan hujung satu lagi pada jari tengah tangan bertentangan.

  • Kawal flos dengan menggunakan ibu jari dan jari telunjuk.

  • Kawal flos di antara gigi secara perlahan. Jangan 'paksa' flos ke dalam gusi.

  • Apabila flos berada pada permukaan gusi, arahkan flos mengikut bentuk gigi pada ruang di antara gusi dan gigi.

  • Kawal flos, dan gerakkan flos pada permukaan sisi gigi dari gusi ke atas dan ke bawah.

  • Ulangi langkah untuk setiap gigi.

  • Jangan lupa sisi gigi geraham belakang.

  • Jika tidak pasti, sila minta bantuan doktor gigi anda untuk menunjukkan cara penggunaan flos yang betul.


Amalan pemakanan


  • Makanlah makanan yang dapat memberi manfaat pada tulang dan gusi seperti Vitamin B dan C untuk kesihatan gusi dan Vitamin D seperti keju dan susu untuk tulang rahang dan gigi. Selain itu, daging merah dan ikan pula dapat membantu membekalkan zat magnesium dan zat besi untuk kesihatan gigi.
  • Makanan seperti susu dan keju dapat meningkatkan pH dalam mulut (pH yang normal adalah 7 ke atas) selain mengurangkan keasidan dalam mulut anda. Ia juga dapat meningkatkan kalsium dan fosfat seterusnya dapat menggalakkan remineralisasi gigi.

  • Air liur penting untuk proses pembersihan mulut. Dengan mengambil sesetengah makanan tinggi serat , ia dapat meningkatkan aliran air liur dalam mulut anda. Mengunyah gula-gula getah juga dapat membantu dalam hal ini tetapi pilihlah yang tanpa gula (sugarless).

Penjagaan profesional


Untuk penjagaan yang lebih sempurna, berjumpalah dengan pakar/doktor gigi sekurang-kurangnya enam bulan sekali. Di sana, doktor akan memeriksa keadaan atau kebersihan mulut anda, memeriksa jika wujud sebarang masalah gigi, gusi atau masalah-masalah lain.

Jika perlu, rawatan-rawatan seperti 'scalling', 'polishing' dan sebagainya perlu dilakukan. Doktor juga mungkin menyarankan anda membuat rawatan atau pemeriksaan secara lebih kerap jika terdapat tanda-tanda penyakit gusi.


Tip bagi ibu mengandung dan individu yang berpenyakit


Bagi wanita yang sedang hamil, perubahan hormon akan menyebabkan gusi anda lebih sensitif. Penyakit gusi dan kaviti juga mudah berlaku. Selain itu, disebabkan kekurangan mineral dan nutrien dalam tubuh, ia akan memberi kesan pada keadaan dalam mulut anda. Jadi, sebaik-baiknya lakukanlah pemeriksaan gigi bagi mengenalpasti dan mengelakkan sebarang kerumitan yang berlaku sepanjang tempoh kehamilan.




Bagi golongan yang berpenyakit atau yang sedang dalam rawatan pula, pemeriksaan gigi tidak seharusnya diabaikan kerana bakteria yang wujud dalam mulut boleh merebak ke bahagian lain seperti jantung umpamanya. Dengan pemeriksaan awal, masalah seperti ini dapat diatasi.


Banyak info-info yang saya kongsikan dengan anda semua berkenaan dengan penjagaan oral. Walaupun nampak mudah tetapi sebenarnya memerlukan kesabaran yang tinggi juga. Cara memberus gigi juga amat penting. Hendak pilih jenis berus pun penting juga tau. Bukan boleh main ambil sahaja. Ada jenis, bentuk dan rupa yang bermacam-macam.


Sampai di sini dahulu coretan saya. Ada masa saya update lagi ye... Assalamualaikum


Sumber : rapi dis 07

Di sini saya mengambil kesempatan untuk mewar warkan supplement yang sesuai untuk penjagaan gigi kita. Bukan setakat gigi sahaja, tetapi termasuklah gusi dan nafas berbau. Mana tahu berguna nanti. Apa-apa pun sudi-sudilah untuk melihatnya. Berminat boleh hubungi saya di 016-500 3075 ataupun email ke rosa.pasamana@gmail.com. Semoga info ini dapat membantu walaupun sedikit cuma. Terima kasih.





























Catatan popular daripada blog ini

Cara merawat penyakit GERD dengan kaedah semulajadi

Sakit telinga - Mari kita kenali punca dan rawatan yang sesuai

Tanda-tanda sakit jantung serta senaman yang dapat mengurangkan gejalanya.