Selasa, 13 Oktober 2015

10 cara untuk menggapai tubuh yang sihat serta minda yang hebat

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga anda semua di dalam lindungan Ilahi serta sejahtera di mana jua berada. Hari ini hari yang sangat indah buat saya. Siapa sangka rezeki yang Allah beri tidak semestinya di dalam bentuk wang ringgit sahaja, adakalanya kesihatan, kebahagiaan dan sebagainya. Sentiasalah bersyukur.

Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua bagaimanakah kita sentiasa sihat tubuh badan serta minda. Bukan senang tau nak capai kedua-duanya sekali. Namun, jika kita inginkannya kita haruslah berusaha untuk mendapatkannya. Tak gitu????




 Seperti mana yang kita semua tahu, hidup ini terlalu indah untuk dipersiakan. Usahlah kita membuang waktu dengan perkara-perkara yang tidak menyihatkan. Untuk menjamin kelangsungan kesihatan tubuh dan minda, lakukan 10 cara mudah yang saya senaraikan ini yer....



1.  Tetapkan asas prinsip hidup yang betul.


Makanlah apabila anda lapar dan rehatlah tatkala anda penat. Sertai kelompok orang-orang yang peka dengan kesihatan luaran dan dalaman. Lambat laun anda pasti merasa betapa indahnya hidup apabila ia berada di laluan yang betul. Kalau saya pula, makan apabila perlu sahaja tetapi kadang-kadang tu terbabas juga. Kena patah balik ikut landasan yang betul ni....






2.  Buang sel kulit mati, lembap dan lembutkan kulit


Kalau anda benar-benar menjaga kesihatan dan kecantikan kulit, anda pasti rasa lebih gembira. Amalkan rutin menjaga kulit dengan sempurna. Keluarkan sedikit kos dan berusahalah untuk memastikan kulit lebih sihat, lembut, licin dan berseri-seri. Tiga trik ini usah ditinggalkan iaitu, membuang sel kulit mati, melicinkannya (dengan menyental) dan juga melembutkan (dengan melembapkannya dengan krim yang sesuai). Betul tu, cuma saya tak lakukan setiap malam jer..






3.  Bukan susah untuk katakan 'TIDAK'


Tubuh anda begitu istimewa. Jadi, hormati dan sayangilah ia sewajarnya. Oleh itu, jangan gusar untuk mengatakan tidak pada alkohol, rokok dan segala-galanya yang mampu merosakkan tubuh di kemudian hari. Memang bukan mudah pun untuk berkata 'TIDAK' kerana saya pernah hadapinya suatu ketika dahulu. Tetapi kini tidak lagi. Harus berkata benar.





4.  Hargai hidup semaksimum mungkin


Berhentilah memikirkan apa kata orang. Sekarang sudah tiba masanya untuk anda memberi ruang dan peluang kepada diri sendiri. Hargai hidup anda sepenuhnya dan berbuat baiklah kepada semua orang. Cakap-cakap orang tidak akan membawa kita ke mana-mana pun. Abaikan sahaja. Yang penting kita tahu apa yang kita buat itu tidak menyalahi apa-apa pun peraturan.





5.  Minatilah seseorang


Buatlah senarai orang yang anda kagumi tidak kira dari segi kecantikan, kesihatan, kehidupan, kerjaya dan sebagainya. Susuri kisah hidup mereka, ambil yang baik dan carilah maknanya untuk diri anda pula. Apabila sudah ada seseorang yang anda jadikan idola, ia akan menguatkan lagi usaha anda demi menggapai apa yang anda idamkan. Siti Nurhaliza, barangkali? Saya sangat minati Tun M. Setiap kata-kata beliau walaupun tak faham, saya tetap akan baca. Lenggok bahasa yang sangat saya sukai.





6.  Cantik dalam apa cara sekalipun


Dalam salah satu soal selidik, wanita pernah ditanya bagaimana pengaruh media dalam menentukan 'self esteem' mereka. Lapan peratus mengakui yang mereka tidak merasa selamat dengan imej-imej tersebut. Tetapi apa yang memeranjatkan, 92 peratus pula terus berusaha untuk menurunkan berat badan masing-masing. Daripada jumlah itu, 34 peratus mengakui yang mereka sanggup mencuba apa sahaja jenis diet sekalipun walaupun ia mampu membahayakan nyawa dan kesihatan mereka. Yang ini memang saya mengaku kerana saya pun hampir-hampir buat perkara yang membahayakan diri oleh kerana hendakkan berat badan saya kembali normal. Namun kini tidak lagi. Saya amalkan supplement yang betul-betul bertauliah dan ada kelulusan KKM tau.





7.  Usah langgar jadual tidur


Tak perlulah anda mengganggap yang tidur lama pada hujung minggu sebagai ganti kepada tidur yang tidak cukup sepanjang anda bekerja. Cara ini tidak berkesan dan tidak tepat, pun. Lebih baik anda tidur dan bangun pada waktu yang sama sepanjang hari (termasuklah hari sabtu dan ahad). Lagi kita tidur lama, lagi pening tau. Lebih baik ikut jer rutin harian, banyak kerja kita dapat disiapkan.





8.  'Workout'


Carilah apa sahaja aktiviti kecergasan yang kena dengan jiwa anda. Nikmatinya dan lakukan dengan konsisten untuk memastikan anda mendapat tubuh yang sihat, kuat dan anda berbangga memilikinya. Yang ini saya surrender. Saya workout dengan anak jer kat rumah. Itupun setakat mampu sahaja lah di tambah pula dengan saya yang tengah sarat mengandung. Hihihihih....





9.  Cinta bukan benci


Mulai hari ini, katakan pada diri 'Hidup ini terlalu pendek untuk aku membenci diriku sendiri'. Merangsang persepsi negatif pada diri hanya akan merendahkan tahap 'self-esteem' anda dan hanya akan merendahkan tahap keyakinan anda. Jadilah BFF kepada diri sendiri dan sokonglah diri dalam apa jua keadaan. Gembira jerr.... Itu lebih baik lagi.






10.  Usah tertipu dengan nafsu


Kajian membuktikan bahawa tubuh kita mahukan lebih kalori sebelum haid setiap bulan. Namun, sehiris kek keju dengan coklat putih bukanlah jawapannya. Sebenarnya tubuh kita hanya memerlukan kira-kira 100 kalori sahaja dalam sehari. Ia menyamai tiga cawan strawberi, tiga batang sate ayam ataupun setengah hidangan kentang goreng saiz kecil. Kalau hendak makan pun, janganlah sampai berlebihan. Ikut je sukatan yang selalu diambil, itu lebih baik.







Macam best jer kan???? Buat apa kita hendak bersedih ataupun membenci padahal kita tidak tahu pun apa yang akan berlaku pada keesokan harinya. Bergembiralah sahaja kerana ianya bukan sahaja untuk diri kita sahaja, orang yang memandang pun akan happy sekali. Begitu besarnya kuasa senyum dan ketawa itu tau. Yang penting ikhlas dari hati tau. Boleh lah saya tampal di cermin meja solek saya. Saya inginkan tubuh yang sihat serta minda yang sihat. Jom kita buat bersama-sama.


Sampai disini dahulu coretan saya. Ada masa saya kongsikan lagi yer... Assalamualaikum....



Tiada ulasan: