Khamis, 13 Ogos 2015

8 tip yang boleh diikuti untuk menyahkan stretchmark!

Assalamualaikum. Di harap anda semua sihat-sihat hendaknya. Bagaimana dengan kehidupan untuk hari ini? Semoga memberi banyak inspirasi buat anda semua. Hari ini adalah hari yang sangat best. Saya dapat mencapai banyak pencapaian walaupun belum 100 peratus, namun sudah cukup membuatkan saya gembira dan ingin berusaha lagi untuk memecahkan rekod peribadi saya. Hihihihi...

Seperti mana tajuk di atas, saya rasa anda semua tentunya tahu kan? Tambahan ibu-ibu yang mengandung tentunya lebih memahami. Garisan-garisan pada kulit atau dikenali sebagai 'stretchmark' berlaku pada wanita hamil apabila kulit teregang akibat rahim yang makin membesar dengan kadar yang cepat. Perubahan hormon sewaktu mengandung menyebabkan garisan tersebut berwarna merah, merah jambu atau ungu.





Stretchmark juga boleh terjadi pada orang yang obes. Faktor genetik juga mempengaruhi kecenderungan seseorang untuk mendapat stretchmark. Kawasan yang biasanya stretchmark akan terjadi ialah pada perut, punggung, peha, buah dada dan lengan. Selepas melahirkan anak, hormon akan kembali normal, garisan-garisan merah akan bertukar menjadi putih selepas beberapa bulan. Walaupun ada rawatan bagi stretchmark, ia hanya setakat memudarkan warna dan menegangkan kulit sahaja, bukan untuk menghilangkannya.






Di bawah ini disertakan cara-cara untuk merawat stretchmark :


1. Elakkan pertambahan berat mendadak sewaktu mengandung.


2. Pastikan pemakanan seimbang dan pengambilan vitamin C yang merangsang kolagen.
(p/s: saya memang ambil vitamin C dan alhamdulillah tanda stretchmark saya tidak kelihatan seperti sewaktu mengandung anak sulung dahulu)





3. Sapukan pelembap pada kulit seperti belli oil, cocoa butter, shea butter atau krim yang mengandungi vitamin C.





4. Rawatan glikolik asid dan krim tretinoin boleh membantu merangsang penambahan kolagen pada kulit tetapi tidak digalakkan jika hamil atau menyusu badan.


5.Lakukan rawatan radiofrekuensi. Rawatan ini boleh merangsang kolagen pada kulit dan membakar lemak di bawah kulit di samping menegangkan kulit.


6. Pakailah korset untuk membantu kulit yang kendur untuk tegang kembali.





7. Jadikan senaman sebagai rutin harian.


8. Garisan-garisan merah atau ungu akan bertukar warna menjadi putih. Bagi menghilangkan garisan-garisan putih, bolehlah melakukan rawatan fractional CO2 laser. Rawatan ini perlu dilakukan beulang kali sehingga kesan garisan ini pudar.


Info yang boleh kita gunakan untuk merawat stretchmark ni. Tetapi waktu yang paling terbaik atau sesuai untuk merawat stretchmark ialah pada masa ia kemerah-merahan kerana akan lebih sukar apabila ia sudah bertukar menjadi putih. Jadi, yang mana boleh buat sewaktu hamil, kita buat. Sekurang-kurangnya, tak la nampak sangat stretchmark tu walaupun hanya kita sorang je yang tau... Hihihihiihi....

Sampai di sini sahaja artikel saya kali ini. Artikel yang pendek la buat saya. Ada masa saya update lagi ye. Assalamualaikum...


Sumber : majalah anis 2014

Jika berminat untuk mendapatkan produk ini, sms atau call 016-5003075 atau whatapps 01115367287. Setiap pembelian akan dikonsultasi oleh saya secara percuma.









Tiada ulasan: