Catatan

Tunjukkan catatan dari Ogos, 2015

Motivasi untuk diri sendiri dan juga untuk anda yang mencari-cari

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Di harap anda semua berada di dalam keadaan yang sihat sejahtera di samping keluarga. Lama juga saya menghilangkan diri. Tidak ke mana-mana pun cuma kesihatan kurang memuaskan menyebabkan saya merehatkan diri buat sementara waktu. Lagipun, saya masih mencari-cari arah tujuan yang harus saya lalui.

Saya banyak menghabiskan masa dengan membaca. Membaca buku boleh membuatkan pemikiran kita semakin berkembang dan bertambah idea-idea yang ingin kita kongsikan. Sebelum ini, saya lebih gemar membaca buku novel. Sebut sahaja novel keluaran Alaf21, laju sahaja saya menyebut nama-nama pengarang dan tajuk buku. Tapi sekarang, mungkin dengan usia yang semakin meningkat dan keluarga juga semakin bertambah membuatkan saya terfikir kembali mengenai masa depan saya dan keluarga.





Saya mula membaca buku yang memberi inspirasi dan juga panduan kewangan. Mula-mula tu memang susah la sebab tidak memenuhi jiwa. Namun lama kelamaan, saya sudah mula menyukai buku-buku seb…

Lentikkan bulu mata dengan menggunakan cara semulajadi

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Di harap anda semua sihat sejahtera di samping keluarga tersayang. Hari ini banyak sungguh aktiviti yang perlu dilakukan. Alhamdulillah, siap juga akhirnya. Begitulah pekerja kena hadapi benda yang sama hari-hari. Tu pun nasib ada kerja tau..... Orang lain belum tentu lagi... hihihihihi.... Betul sangat-sangat.

Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda cara untuk lentikkan bulu mata dengan cara semulajadi. Wanita kalau keluar ke mana-mana mesti akan mekap. Tetapi tak semua la. Ada kala tu, sampai beli pengapit bulu mata nak bagi lentik punya pasal. Saya pun sama juga... hihihihihihi.....


Bulu mata yang lebat dan lentik menambah kecantikan wanita. Ia bukan sahaja menjadi titik tumpu pada wajah malah kecantikan bulu mata mampu menarik perhatian insan tersayang mahupun orang di sekeliling. Tidak dinafikan penggunaan maskara dapat membantu wanita memiliki bulu mata yang lentik namun kesannya tidak lama.

Penggunaan secara kerap juga boleh menyebabkan …

5 tips penjagaan bibir yang boleh anda cuba beserta gaya solekan yang sesuai

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Di harap anda semua sihat sejahtera dan bahagia di samping keluarga yang anda cintai. Hari ini tiada apa yang menarik sangat pun. Cuma saya hanya mampu berdiri di tingkap menyaksikan titisan hujan membasahi bumi. Musim tengkujuh sudah pun bermula. Suasana sejuk menyelubungi diri.


Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua berkenaan tip penjagaan bibir. Setiap wanita mengimpikan bibir yang halus, mungil dan bersinar. Penjagaan yang khusus di perlukan tambahan pula kulit di bahagian bibir tidak sama dengan kulit di bahagian badan yang lain di mana ia sangat nipis berbanding kulit wajah. Warnanya juga lebih terang kerana ia mengandungi melanosit iaitu sel-sel yang menghasilkan melanin (berfungsi memberi warna atau pigmen pada kulit).


Walaupun ramai yang mengakui hakikat kepentingan penjagaan bibir, namun masih ada yang mengambil ringan langkah-langkah perawatannya. Berikut disenaraikan beberapa cara mudah yang boleh dipraktikkan dalam mengekalka…

8 tip yang boleh diikuti untuk menyahkan stretchmark!

Imej
Assalamualaikum. Di harap anda semua sihat-sihat hendaknya. Bagaimana dengan kehidupan untuk hari ini? Semoga memberi banyak inspirasi buat anda semua. Hari ini adalah hari yang sangat best. Saya dapat mencapai banyak pencapaian walaupun belum 100 peratus, namun sudah cukup membuatkan saya gembira dan ingin berusaha lagi untuk memecahkan rekod peribadi saya. Hihihihi...

Seperti mana tajuk di atas, saya rasa anda semua tentunya tahu kan? Tambahan ibu-ibu yang mengandung tentunya lebih memahami. Garisan-garisan pada kulit atau dikenali sebagai 'stretchmark' berlaku pada wanita hamil apabila kulit teregang akibat rahim yang makin membesar dengan kadar yang cepat. Perubahan hormon sewaktu mengandung menyebabkan garisan tersebut berwarna merah, merah jambu atau ungu.





Stretchmark juga boleh terjadi pada orang yang obes. Faktor genetik juga mempengaruhi kecenderungan seseorang untuk mendapat stretchmark. Kawasan yang biasanya stretchmark akan terjadi ialah pada perut, punggung, peha,…

10 tip helah fesyen anda untuk yang bersaiz XL

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Di harap anda semua sihat-sihat sejahtera dan bergembira selalu. Hari ini merupakan hari yang indah buat saya. Walaupun kecil, sudah cukup memberikan kepada saya inspirasi dan kreativiti untuk saya berdaya saing. Cewah.... ayat terbaik la tu....

Hari ini saya ingin berkongsi tip untuk mereka yang bersaiz XL. Kesian juga ye bila melihat mereka terkial-kial mencari saiz apabila mengunjungi pasaraya sama ada untuk membeli pakaian atau kasut ataupun aksesori yang lain. Silap beli kang, naya kat diri je lah.... Sebab itu lah saya cuba juga mencari tip-tip yang boleh memberi panduan kepada anda. Jangan malu atau segan dengan diri sendiri tau. Kena self-confident. Baru kita nampak sesuatu itu dari sudut positif.




Sekarang jom kita lihat 10 tip atau helah yang boleh anda gunakan apabila ingin bergaya:



Helah no. 1

Pakailah 'blazer' atau kardigan labuh. Ia tidak perlu dibutangkan untuk memaksimumkan garisan bujur pada penampilan anda.





Helah no.2

Kenakan…

Mari kita kenali 5 masalah rambut dan jalan penyelesaiannya.

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera di ucapkan kepada anda semua. Di harap sihat sejahtera di samping keluarga tercinta. Hari ini boleh dikatakan hari yang agak memenatkan. Bukan penat badan tetapi penat otak kerana berfikir. Bukan senang hendak memuaskan hati semua orang.

Hari ini saya ingin mengenengahkan artikel berkenaan dengan rambut. Bagi setiap orang wanita, rambut adalah mahkota yang berharga. Tambahan pula terdapat pelbagai jenis rambut. Ada yang panjang mengurai, ikal mayang, kerinting dan sebagainya. Penjagaannya pula sudah semestinya berlainan.


Rambut Gugur Merimaskan, Terutama Wanita Bertudung Ini... from iReach HD on Vimeo.


Sepertimana yang kita ketahui, rambut berkelemumur, gugur, rapuh, bercabang, kusut dan beruban merupakan antara gejala yang amat di takuti golongan wanita. Baik yang bertudung atau tidak, rambut bermasalah pasti memberi tekanan mahupun menimbulkan perasaan rendah diri untuk berhadapan dengan orang sekeliling. Bagi mencari jalan penyelesaian terbaik, ke…

6 tip tiru diet ala wanita Perancis, menarik bukan!

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Di harap anda semua sihat sejahtera di samping keluarga tercinta. Hari ini tak tahu la kenapa telefon buat perangai. Pening dah duk cuba buka tapi tak settle juga. Last-last biar je la....

Hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua berkenaan topik diet. Tapi kali ini diterbangkan dari Perancis. Teruja bukan? Saya pun teruja juga. Bab-bab diet memang pilihan utama saya. Hihihihihi.... Nampak sangat makan tak ingat dunia....




Jika anda merupakan peminat setia telefilem Perancis, pasti anda bukan sahaja gemar pada jalan ceritanya, malahan pasti tertawan dengan susuk tubuh wanita Perancis yang langsing. Minda anda pasti tertanya-tanya bagaimana wanita-wanita ini mengekalkan tubuh yang cantik padahal makanan mereka kaya dengan keju, coklat, kek, mentega serta lemak.

Ingin tahu rahsia mereka? Cuba semak tip-tip berikut:


1. Makan dengan nikmat dan perlahan

Paul Rozin, Ph.D Psikologi University of Pennsylvania berkata, orang Perancis menikmati makanan s…

7 Tip selamatkan diri dari cengkaman hutang

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada anda semua. Di harap anda sihat-sihat selalu walaupun di dalam musim hujan beserta ribut kencang. Dengar merata tempat juga ye bumbung di terbangkan oleh angin. Semoga keluarga yang terlibat selamat dan berada di dalam keadaan yang baik.





 Seperti mana tajuk yang saya coretkan, hari ini saya ingin berkongsi dengan anda mengenai hutang. Boleh dikatakan kebanyakkan dari kita mempunyai hutang. Hutang pembelian rumah, hutang kereta, hutang pinjaman dan sebagainya. Ada juga yang menggunakan kad kredit, walaupun mempunyai kebaikkan namun keburukkannya tetap ada. Namun, sikap alpa, boros dan tiada perancangan merupakan jerat utama yang membawa kepada perangkap hutang. Kita mungkin berhutang kerana ingin berbelanja mewah atau mendapatkan barangan impian sehingga terlupa akan permasalahan yang bakal timbul.





Akibatnya, sumber kewangan bukan sahaja semakin merosot, malahan pelbagai konflik akan timbul terutamanya bagi individu yang telah berkeluarga. Bag…

10 peraturan hijab dari kota singa (Singapura)

Imej
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Di harap anda semua sihat sejahtera hendaknya. Hari ini hari sabtu, jadi kepala kereta api tidak berasap hari ini. Makan di rumah mentua sebab kakak ipar balik kampung. Hihihihihihihi..... Suasana juga redup sahaja. Angin bertiup sepoi-sepoi bahasa tetapi boleh tahan sejuk juga la.

Hari ini saya ingin kongsikan dengan anda mengenai peraturan memakai hijab atau pun dengan nama lain tudung tak pun selendang. Tip yang saya kongsikan ini berasal dari negara luar iaitu Singapura. Lain tempat, lain pula ragamnya, maka lain juga cara penggayaannya. Tidak salah pun untuk saling bertukar informasi dan idea. Jom kita sama-sama selongkar (teringat lagu selingkar kasih nyanyian Rem) isi peraturan utama yang ingin disampaikan untuk manfaat kita bersama-sama.




Peraturan no. 1

Gayakan hijab mengikut bentuk wajah! Jangan tidak tahu, pemakaian hijab mampu menyerlahkan sisi kecantikan bentuk wajah anda. Kenali potongan bentuk wajah dan bergaya mengikut kesesuaian rupa…