Marilah kita menjemput bahagia melalui makanan

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Bertemu kembali setelah berdiam diri beberapa hari. Bukannya apa, sibuk dengan urusan rumahtangga yang memang tidak akan pernah selesai.


Saya harap, pembaca juga dikurniakan dengan kesihatan yang baik. Insyaallah, sama-sama kita berdoa. Seperti mana yang anda dapat lihat, tajuk yang saya ketengahkan hari ini adalah berkenaan dengan kesihatan dalaman dan luaran. Kenapa saya cakap macam tu? 


Boleh dikatakan ke mana sahaja kamu pergi, makanan sentiasa mengekori. Anda terima tak teori ini? Lihat kembali apakah kandungan beg tangan anda yang diusung setiap hari ke tempat kerja atau pun ke shopping complex.


Selain alat solek dan dompet, pasti ada dua tiga biji gula-gula atau asam yang mudah dijadikan kudap-kudapan. Mungkin alasannya adalah untuk mengurangkan rasa mengantuk atau mengubat perit di tekak tetapi cuba lihat ke tujuan asalnya. Bukankah dia diambil untuk melupakan seketika perut yang sedang menyanyi kelaparan? Itu belum masuk lagi acara di hadapan televisyen atau memandu bersama rakan-rakan. Makanan ringan pasti tidak lepas dari tangan. Adakah anda sedar bahawa makanan-makanan seperti itu mampu menyuntik nilai emosi yang berbeza kepada kita.


Di sini saya kongsikan beberapa tip yang boleh digunakan untuk mereka yang gemarkan kepada kudapan.


1. Cari sumber karbohidrat yang baik
Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh pakar nutrisi merangkap pengerusi institute for optimum Nutrition, Dr. Patrick Halford, hidangan berasaskan karbohidrat berupaya memberikan mood tenang kepada seseorang. Ini disebabkan indeks glisemik yang rendah yang terdapat di dalam ubi dan gandum. Malah sumber karbohidrat ini juga berupaya merangsang pembentukan L-trytophan di mana ia berfungsi mewujudkan perasaan tenang dan bahagia. Pada masa yang sama, tambahkan pengambilan buah beri dan limau kerana dikatakan 1000mg vitamin C mampu menurunkan kadar kortisol dalam darah di mana ia merupakan hormon yang membantu untuk mengurangkan stres.




2. Makanan pengaruhi tingkah laku
Dikatakan makanan boleh mempengaruhi neurotransmitter dengan cara merangsang sel otak seterusnya menggubah tingkah laku seseorang. Itu merupakan kajian yang dilakukan oleh Ashley Solomon selaku pakar psikologi. Contoh mudah yang diberikan adalah hormon serotonin. Ia merupakan sejenis hormon yang mudah dikaitkan dengan mood dan semangat seseorang. Samalah juga halnya apabila anda kekurangan tryptophan kerana ia boleh menyebabkan perubahan mood yang ketara. 


3. Kembalikan tenaga
Kurang cergas dan ingin sentiasa bertenaga? Masalah ini lazimnya dialami oleh wanita-wanita muda di mana penyakit yang lebih tepat untuk dikaitkan dengannya ialah anemia. Ia membuatkan seseorang berasa cepat penat, kurang bersemangat dan mudah berasa cemas. Atasinya dengan mengambil sayur-sayuran hijau, kacang pis, labu kuning dan brokoli.





4. Atasi masalah PMS
Wanita dan PMS cukup sinonim walaupun tidak dirasai oleh semua orang tetapi ia tetap masalah yang perlu diselesaikan. Sebenarnya makanan yang kaya dengan sumber kalsium bukan sahaja membantu membentuk tulang kuat bahkan berupaya mencegah dari terjadinya mood yang 'teruk' sepanjang tempoh datang bulan. Justeru, segeralah berubah kepada makanan yang tinggi kalsium bagi mempertahankan fikiran agar sentiasa seimbang dan tenang. Antara yang disyorkan ialah susu, yogurt, keju, brokoli dan buah kering.





5. Hilangkan rasa gelisah
Perasaan gelisah memang merimaskan. Secara tidak langsung, ia mengundang pelbagai tanggapan negatif yang tentunya mengganggu produktiviti kerja. Oleh sebab itu, banyakkan mengambil makanan yang mengandungi sumber magnesium bagi menghilangkan perasaan. Sebagai cadangan, bolehlah dicuba sayur bayam, daging, makanan laut dan pisang.





6. Kurang marah apabila penghadaman baik
Ramai pakar nutrisi bersetuju bahawa penghadaman yang baik boleh membuatkan seseorang itu berasa tenang dan selesa. Simptom mudah marah lazimnya terjadi apabila bahagian penghadamannya terganggu sekaligus menjadikan mereka seorang yang sensitif dan cepat berkecil hati. Mungkin boleh dicuba kubis, ubi bit, daun saderi, buah-buahan dan sayur-sayuran segar bagi menghilangkan 'penyakit' ini.




7. Kembalikan fokus yang hilang
Adakah anda pernah berhadapan situasi kurang daya tumpuan. Tiba-tiba sahaja anda hilang fokus terhadap satu-satu perkara lantaran minda yang berkecamuk. Jangan biarkan ia terus menguasai kerana setiap penyakit pasti ada ubatnya. Disarankan agar mengambil makanan yang kaya dengan vitamin B kompleks seperti tiamin, riboflavin, niasin dan kobalamin. Bahan-bahan tersebut dikatakan mampu meningkatkan fungsi neutotransmitter otak sekaligus menguatkan kebolehan berfikir, belajar dan berimaginasi dengan lebih baik lagi. Antara makanan yang dicadangkan ialah bijirin, roti, pasta, gandum, nasi putih, kekacang, susu, ikan dan buah-buah segar.


8. Bebaskan diri daripada tekanan
Merasa tertekan dan ingin lari daripadanya? Mudah sahaja. Amalkan makanan yang mengandungi sumber antioksidan yang tinggi seperti vitamin A,C,E, beta karoten dan zink bagi mengurangkan rasa tersebut. Sebagai cadangan, ambillah buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin yang segar untuk menstabilkan perasaan.






Banyak juga tip-tip yang boleh kita amalkan. Janganlah asyik dengan gula-gula, coklat ataupun asam sahaja. 



Tapi saya penggemar asam... macam mana nie???? Terpaksa la saya menukar corak pemakanan jika ingin tubuh selesa dan bahagia.


Sekarang ni sudah mudah. Tidak perlu hendak mencari pelbagai makanan yang pelbagai. Ostematrik dengan b complex sudah lebih daripada membantu. Mari kita lihat khasiat dan maanfaat Ostematrik dan B complex.



Ostematrik (Boron, Zinc, Vitamin D, Kuprum, Mangan, Magnesium)

- Menguatkan tulang
  1. Membantu menghalang osteoporosis, menguatkan kuku, kerangka, gigi dan sistem saraf.
  2. Membantu merawat tulang retak, osteomalacia(rickets dewasa), kuku rapuh, eczema, gusi berdarah.

- Pengalkalian tubuh
  1. Kalsium adalah mineral alkalin dan berkesan memastikan imbangan pH tubuh.

- Meringankan stress
  1. Mengimbangi tekanan darah, memelihara denyutan jantung, impuls saraf, menggalakkan tidur selesa, memperbaiki jantung berdebar, depresi, stress, sakit kepala dan pitam.

- Mengurangkan kekejangan
  1. Pengambilan 600mg kalsium sebelum tidur membantu memperbaiki kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan arthritis.

- Mengurangkan sakit semasa haid.







B Complex

- Mengandungi lapan komponen penting Vitamin B iaitu B1(thiamin), B2(riboflavin), B3(niacin), B5(asid panthothenik), B6(pyridoxine), B12(cobalamine) dan 100% biotin dan asid folic.

- Meredakan kemurungan.

- Memperbaiki masalah rambut dan kulit kepala.

- Membantu kesihatan saraf dan tulang belakang.

- Meredakan mingrain dan sakit kepala.

- Menggalakkan kesihatan jantung, metabolisme tenaga dan replikasi DNA yang sihat.

- Menukar makanan kepada tenaga.

- Membantu mengatasi kelesuan.

- Penting bagi kesihatan mental, membantu mencegah kemurungan.

- Perlu bagi urat saraf.

- Diperlukan bagi individu yang menghadapi stress dan kemurungan .

- Baik untuk mata.

- Meredakan senggugut.

- Meningkatkan fungsi otak.

- Meredakan alahan.





Setelah kita mengetahui manfaat dan khasiatnya, adakah kita perlu buat tidak tahu atau ambil tindakan segera? Terpulang kepada individu itu. Jika kita ingin sentiasa bahagia, tenang, selesa kita perlu tahu apa yang perlu kita buat.

Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut, sms atau call 0109690399 atau whatapps 01115367287. Saya akan membantu setakat yang termampu.

Sumber saya perolehi daripada mingguan wanita 2014.

Sampai di sini dahulu coretan saya, sehingga bertemu kembali.....

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara merawat penyakit GERD dengan kaedah semulajadi

Sakit telinga - Mari kita kenali punca dan rawatan yang sesuai

Tanda-tanda sakit jantung serta senaman yang dapat mengurangkan gejalanya.