Gastrik bukan alasan untuk tidak berpuasa dan mengatasi dengan kaedah semulajadi

Jun 12, 2015

Assalamualaikum. Salam sejahtera juga saya ucapkan. Semoga anda semua sihat-sihat hendaknya. Sekejap je masa berlalu. Minggu depan dah masuk bulan Ramadhan. Pantas sungguh masa berjalan tanpa menunggu atau menoleh ke belakang walaupun sebentar. Jadi, kita harus bergerak seiringan supaya kita dapat menikmatinya sebelum ianya berlalu pergi.


Ewah-ewah bermadah pulak. Hihihihihi..... Sekali-sekala perlu juga untuk menenangkan fikiran. Ok lah, berbalik kepada tujuan asal, saya ingin berkongsikan sebuah artikel yang saya rasa sangat sesuai memandangkan kita akan menyambut bulan Ramadhan. Siapa ada masalah gastrik? Berapa kerapkah anda mengalami gastrik pada bulan Ramadhan? Apakah cara untuk mengatasinya?
 



Banyak juga persoalan yang saya utarakan. Jika ingin menjawab, dipersilakan. Hihihihihi.....
Sepertimana yang anda ketahui, salah satu penyakit popular yang dikatakan mempunyai kaitan rapat dengan puasa ialah gastrik. Gastrik atau istilah perubatannya gastritis, adalah sejenis penyakit keradangan pada dinding atau lapisan mukosa perut, di mana jus usus dirembeskan dalam perut dan menghakis dinding perut serta menyebabkan radang pada dinding perut berkenaan. Untuk orang awam, gastrik biasanya disebut sebagai 'angin'.


Sekarang kita pergi ke penyebab kepada masalah gastrik. Secara semulajadi sel perut menghasilkan asid hidroklorik dengan ph1 hingga 2 yang mencernakan makanan. Asid yang kuat ini boleh menghakis besi dan sel perut menghasilkan lapisan mukosa sebagai perlindungan terhadap kesan asid tadi.



Tanda gastrik mudah dikesan kerana ia menyebabkan ketidakselesaan pada perut antaranya
 1. Sakit perut



2. Pada bahagian atas abdomen atau ulu hati, 
 


3. Perut senak

4. Berangin atau pedih

5. Kembung



6. Sendawa



7. Loya

8. Hilang selera makan


9. Turun berat badan.
 



Orang yang mengadu sakit perut apabila lapar menandakan asid hidroklorik terlalu banyak dalam perut dan jika sakit perut selepas makan mungkin menandakan masalah ulser perut kerana lapisan mukosa rendah.
Ramai menganggap serangan gastrik kerap berlaku semasa bulan Ramadhan kerana tidak makan dan tahap asid dalam badan meningkat. Walaubagaimanapun, kefahaman ini adalah salah. Serangan gastrik berlaku disebabkan disiplin makan yang salah beberapa minggu sebelum dan ketika bulan puasa. Sebenarnya semasa berpuasa, seluruh sistem penghadaman berehat dan rembesan asid hidroklorik dalam perut menurun jadi masalah sakit atau senak akibat asid perut yang tinggi tidak timbul. Gastrik bukan disebabkan tidak mengambil makanan tetapi mengambil makanan yang tidak teratur dan seimbang.



Tabiat makan yang salah sewaktu berbuka juga menyumbang pada timbulnya serangan gastrik. Sebanyak 80% penderita gastrik disebabkan oleh bakteria dalam perut Helicobacter pylori ( H. pylori) manakala selebihnya disebabkan oleh makanan, ubatan seperti ubat tahan sakit dan stres. Asap rokok sama ada perokok atau perokok pasif dan tekanan boleh juga menjadi penyebab gastrik selain ubat tahan sakit dan ubat tradisional yang mengandungi herba.
 



Sekarang, mari kita lihat apakah simptom kepada masalah gastrik. Biasanya, pesakit akan mengalami pedih pada bahagian ulu hati, iaitu bahagian tengah atas abdomen yang terletak di bawah tulang rusuk. Pedih ini juga dikatakan 'merebak' ke bahagian tengah dada dan digambarkan seperti rasa 'terbakar' pada bahagian itu. Sakit ini juga boleh dirasa hingga ke bahagian belakang badan. Selain itu, pesakit akan sendawa dan membuang angin dwngan banyak berbanding kebiasaannya. Pesakit juga mengalami pening, loya dan muntah.


Di sini, saya sertakan tip berpuasa bagi pesakit gastrik.


1. Pakar Gastroenterologi telah bersepakat bahawa, sakit perut semasa berpuasa bukan disebabkan gastrik tetapi tabiat pemakanan semasa berpuasa. Pesakit harus makan sedikit demi sedikit secara berperingkat sewaktu berbuka supaya perut yang seharian berehat tidak mengalami 'kejutan'.


2. Pesakit gastrik perlu mengenal pasti makanan yang mengandungi kafein seperti kopi, minuman berkabonat, makanan pedas, berlemak, kari dan minuman keras antara stimulus untuk jus usus dirembeskan dengan lebih banyak. Ketika berbuka, elak makanan yang boleh merangsang rembesan jus usus dengan banyak. Jika perlu, ubat untuk mengurangkan jus usus perlu diambil ketika sahur dan berbuka untuk mengawal pengeluaran jus itu.
Image result for makanan berkafein

3. Semasa Ramadhan, kita hanya makan dua kali sehari dan tidak makan di antara dua masa makan iaitu sebelum berbuka dan selepas sahur. Bagaimanapun sahur amat penting untuk badan kerana ia seperti mengambil sarapan pagi. Jadi, untuk pesakit gastrik anda tidak digalakkan meninggalkan sahur.


4. Cara terbaik untuk berbuka ialah memulakannya dengan makanan ringan seperti kurma, sedikit kuih atau buah-buahan, tunaikan solat Maghrib dan selepas itu barulah ambil makanan lebih berat. Kurma dan makanan kering amat baik kerana dapat merangsang asis untuk menerima lebih banyak makanan. Malangnya apabila tiba masa berbuka, ramai yang berbuka dengan makanan berat dan bersifat kompleks yang menyebabkan ketidakhadaman. Makanan kompleks seperti berempah, lemak dan pedas menjejaskan kelancaran sistem pencernaan menyebabkan sakit perut. Jadi, tidak hairanlah jika ada yang mengadu sakit perut selepas berbuka.
 


5. Mereka yang mempunyai simptom gastrik disyorkan menjalani ujian darah, ujian pernafasan dan endoskopi bagi mendapatkan sampel bakteria di dalam perut. Gastrik yang disebabkan oleh bakteria boleh diubati dengan mengambil ubat antibiotik. Masalah yang kerap berlaku ialah pesakit tidak menghabiskan ubat diberi dan biasanya mereka berhenti mengambil ubat selepas tiga atau empat hari iaitu apabila kesakitan hilang.

Masalah gastrik jika dibiarkan berlarutan boleh menyebabkan berlakunya ulser di dalam perut. Adalah amat penting untuk merawat gastrik ini ketika masih di peringkat awal. Ini penting terutamanya jika simptom tadi bermula sebelum bulan puasa, untuk memastikan kita dapat menunaikan puasa penuh sepanjang bulan Ramadhan. Jika simptom terutamanya sakit menjadi teruk atau muntah semakin kerap, adalah lebih baik jika rawatan lanjut diberikan di wad kecemasan dan seterusnya dirujuk ke pakar.

Jika gastrik dibiarkan dan menjadi luka yang lebih dalam, ia dipanggil ulser perut. Simptom ini hampir sama dengan gastrik, akan tetapi sakitnya lebih teruk dan najis boleh berubah menjadi hitam seperti arang. Pesakit juga boleh mengalami muntah darah. Rawatan kecemasan dengan pemberian ubat dan endoskopi perlu dilakukan serta-merta untuk memastikan tiada pendarahan yang banyak daripada luka pada ulser itu.

Secara kesimpulannya, individu yang mengalami masalah gastrik sepatutnya boleh berpuasa jika mengamalkan kaedah pemakanan seperti disarankan agama dan pakar pemakanan iaitu melambatkan bersahur, menyegerakan berbuka, makan secara sederhana dan memilih makanan yang lebih sihat.
Cuba untuk bertahan sehingga waktu berbuka terutama seminggu pertama bulan puasa. Jika anda gagal berpuasa penuh pada seminggu pertama, kemungkinan besar anda tidak akan berjaya puasa penuh sepanjang bulan Ramadhan.

Begitu banyak tip dan manfaat dapat kita kutip bersama untuk bekalan pada bulan puasa nanti. Saya juga ada titipkan panduan umum pemakanan di bulan Ramadhan supaya dapat kita amalkan untuk panduan bersama.

Panduan umum pemakanan di bulan Ramadhan:

1. Melambatkan sahur.

2. Menyegerakan berbuka. Mulakan dengan makanan ringan ( karbohidrat ringkas) seperti kurma, buah-buahan, air kosong dan elakkan makanan yang terlalu manis.

3. Elak makan berlebihan ketika berbuka.

4. Banyakkan minum air kosong untuk mencegah dehidrasi (kurang air dalam badan)

5. Berhati-hati apabila membeli juadah berbuka di bazar Ramadhan, kerana kebanyakannya dimasak lebih awal. Pastikan beli di gerai yang bersih dan makanan yang dijual sentiasa tertutup untuk mengelakkan keracunan makanan.

6. Elakkan juadah yang mengandungi tinggi lemak, berempah dan pedas.

7. Elakkan minuman berkafein kerana ia merangsang proses pembuangan air (kerap kencing) sekaligus boleh mengakibatkan dehidrasi jika tidak mengambil air kosong dengan banyak.

8. Lebihkan sayuran dan buah-buahan, sebaiknya berhenti sebelum kenyang.

Sumber saya perolehi daripada majalah Rapi.

Suka saya nak beritahu tentang set makanan tambahan yang mampu memberi tenaga dan mengenyangkan. Terdapat tiga produk makanan tambahan yang sangat sesuai iaitu:

ESP (Energizing Soy Protein)
  • Merupakan minuman rendah lemak,bukan GMO secara biologinya mempunyai kandungan protein yang lengkap dengan kandungan sembilan(9) asid amino perlu dan 14gm protein soya sihat bagi setiap hidangan.Rasanya yang enak dapat memberikan tenaga pada tubuh dengan protein soya yang berkualiti tinggi.
  • Membantu membekalkan tenaga yang berpanjangan.
  • Sebagai pelapik perut dan menahan lapar kerana ia membantu menghasilkan mukosa sebagai pelindung kesan asid hidrolik di dalam perut.Oleh itu dapat elak rasa kepedihan perut dan ulu  hati.Sesuai yang menghidap gastrik.
  • Gabungan ESP menjadi makanan tambahan untuk penghasilan utama susu ibu yang dapat diberikan kepada si manla kesayangan anda sepanjang bulan Ramadhan.

Minuman Performance berperisa oren
  • Mengandungi proprietari elektrolit OPTI-LYTE dengan campuran untuk karbohidrat yang membekalkan tenaga segera dan berkekalan untuk menyokong penghidratan optimal.
  •  Mengurangkan kehilangan bendalir bagi meningkatkan hidrasi.
  • Memelihara tahap gula darah bagi mengekalkan keupayaan tenaga dalam meningkatkan stamina.
  • Menjadi pilihan ahli sukan dan mereka yang menjalani gaya hidup aktif dan mengurangkan rasa dahaga

Mealshakes
  • Membekalkan 19 mineral dan vitamin yang penting untuk tubuh dan ia amat perlu bagi proses tumbesaran dan mengekalkan kesihatan.
  • Sumber yang kaya dengan kalsium dan membantu anda mengatasi masalah sembelit sempena bulan puasa ini.
  • Memelihara kesihatan melalui kandungan vitamin-vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh badan setiap hari yang selalunya sukar dipenuhi melalui sajian berbuka puasa dan sahur kita.
 http://1.bp.blogspot.com/-z4VdKKDZXf4/UatXApiMeSI/AAAAAAAAAsA/ySeEGanjx5w/s1600/mighty-3-gems-shaklee1.png
Kredit diberikan kepada blog  http://www.mummycherrie.com/category/set-mighty-3-gems/.

Sampai disini dahulu coretan saya. Lain kali saya coretkan lagi info-info atau artikel yang berguna untuk kita semua. Jika ada apa-apa pertanyaan, boleh hubungi saya di 010-9690399 atau whatapps 01115367287.


You Might Also Like

0 ulasan