Khamis, 7 Mei 2015

Masalah sembelit

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Diharap sihat sejahtera hendaknya. Lama juga saya tidak mengupdate blog. Sibuk sikit dengan tugas-tugas hakiki dan keluarga.

Saya ingin berkongsi info dengan anda semua. Sebelum ini, anak saya kerap demam, selsema serta batuk. Kadang-kadang hanya disebabkan perubahan cuaca sahaja. Klinik, hospital sudah menjadi tempat utama. Sehinggakan berubat secara kampung pun kami cuba. 

Sembelit pula memang dari umur setahun lebih. Saya akui, anak saya tidak suka makan sayur dengan buah. Kalau makan buah pun hanya anggur dengan limau. Tapi, anak saya banyak minum air masak. Tetapi tetap sembelit. Saya terpaksa bagi anak saya minum ubat untuk atasi masalah sembelit. Ubat tersebut hanya untuk melembutkan najis sahaja. Jika tidak ambil hari-hari, masalah sembelit akan berlaku lagi. Jadi, anak saya perlu bergantung kepada ubat untuk masalah sembelit. Pernah guna enema, namun kasihan melihatnya pula. Pedih punggung anak saya.

Disebabkan itu, anak saya kurang makan. Nasi hanya makan sekali sehari sahaja. Itu pun dalam kuantiti yang sedikit. Bila kurang makan, perut mudah masuk angin. Bila sudah masuk angin, muntah pula kerjanya. Ermm.... Penat juga. Selalu saya terpaksa mengambil cuti untuk menjaga anak. Cuti saya pun tinggal tidak banyak.

Alhamdulillah, sejak anak saya guna meal shakes, masalah yang kerap berlaku sudah semakin kurang. Masalah kesihatan sudah hampir tiada. Sembelit pun dah tiada. Hari-hari lawas pembuangannya. Badan pun semakin berisi disebabkan suka makan nasi. Sehari, paling kurang pun 2 kali itupun kuantiti sudah bertambah. Ada satu hari tu, sampai 5 kali makan nasi.
Tiada apa yang dapat menggembirakan hati seorang ibu dengan hanya melihat senyuman serta gelak tawa anak yang sihat, cerdas dan aktif. Begitulah impian seorang ibu.
Tiada lagi ubat sembelit.

Di sini saya sertakan video. Anda boleh nilaikan sendiri.

Anak Sembelit Teruk Sampai Kena Seluk Tangan Nak Korek from iReach HD on Vimeo.

Sebarang pertanyaan boleh sms@whatapp di 01115367287

2 ulasan:

Ibu Zarith berkata...

kesian kan kalau tengok anak sembelit, merah-merah muka meneran huhuhu

suliana yusof berkata...

Terima kasih kak zarith sbb sudi singgah ke blog saya yg agak messy. Waktu tu saya hanya mampu menangis je melihat keadaan anak. Hurmmm.... Mujur la jumpa juga