Selasa, 15 November 2016

6 Tips Untuk Meredakan Jerawat Yang Hinggap Dengan Cepat

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Berjumpa lagi kita pada masa ini. Lama jugak jari-jemari berehat daripada mengetuk papan kekunci. Tapi, kerja hakiki memang selalu la guna papan keyboard nih... Heheheheh...


Kali ini, saya hendak berkongsi dengan anda semua mengenai JERAWAT. Boleh dikatakn semua daripada kita ini, mengalami masalah jerawat kan??? Tidak tertakluk kepada perempuan  jer tau, lelaki pun ada jugak. Boleh dikatakan ramai juga yang datang ke klinik untuk mendapatkan ubat jerawat ni. Tambahan pula, apabila muka ditumbuhi jerawat, ianya seakan menjadi situasi yang kurang menyenangkan pula. Kalau nak tahu, kulit muka kita mempunyai permukaaan yang paling terdedah kepada jerawat atau acne serta pelbagai jenis masalah kulit yang lain.

Sebelum kita masuk ke bahagian yang dalam, apa kata saksikan video ini dahulu tau. Mana tahu, anda memerlukannya nanti....




Cara Elakkan Jerawat Di Muka Dengan Cepat Lepas 7 Tahun Terseksa! from iReach HD on Vimeo.



Sekarang, jom kita lihat manfaat yang boleh digunapakai untuk meredakan jerawat.




1. JANGAN USIK JERAWAT


Image result for picit jerawat




Haaa... Nampak tak??? Selalunya kita mesti nak sentuh-sentuh jerawat kan!! Meh sini kita nak cerita. Ketidakseimbangan hormon adalah antara punca terjadinya jerawat ni. Kebiasaannya fenomena ini kerap berlaku seminggu sebelum kitar haid bulanan. Untuk para wanita lah ye. Ia selalunya suka muncul di bahagian bawah pipi dan dagu. Teknik penjagaan awal ialah untuk memastikan bahawa jerawat ini tidak diusik atau dipecahkan. Macam susah je kan??? Tapi ada sebab tau. Sebab dia adalah untuk memastikan supaya ia tidak meninggalkan kesan atau parut yang dalam. Nampak macam tak cantik kan kalau muka penuh kawah. Heheheh... Selalunya, jerawat ini akan hilang dengan sendiri setelah kitar bulanan berakhir.



2. SUHU AIR RENDAH

Image result for cuci muka dengan air

Rupanya, penting juga ye suhu untuk meredakn jerawat ni. Kalau tidak, ikut suka je cuci guna air suam bagai. Jangan buat macam tu tau. Adalah penting supaya muka kita tidak dibasuh dengan air suam tetapi kita kena gunakan air yang bersuhu rendah. Sebab dia ialah untuk mengurangkan kesan kemerahan dan kemunculan jerawat yang berlebihan pada muka. Oppss...



3. PELEMBAP ALOE VERA

Image result for pelembab jenis aloe vera


Sabun cuci muka pun mainkan peranan jugak ye. Jangan main hentam je. Kang bertambah teruk muka jadinya. Heheheh.... Penggunaan sabun muka yang tidak mengeringkan kulit secara berlebihan juga penting di samping kerap memastikan kulit tegar dengan agen pelembap kulit yang sesuai. Antara contoh pelembap yang sesuai adalah aloe vera. Ia sesuai digunakan tiga hingga empat kali sehari bergantung kepada jenis kulit. Kena cuba dulu ye kat atas kulit. Jangan main tempek jer. kang bulih suluh muka pulak kat muka kita tu... Hurmmm...


4. ELAK GUNA KOSMETIK KETERLALUAN


Image result for kosmetik keterlaluan


 Penggunaan kosmetik seperti toner, pemerah pipi, bedak kompak dan faoundation harus dielakkan kerana ianya akan mengeringkan kulit. Selain dari itu, ia juga boleh menyebabkan jerawat terdedah kepada bendasing yang terkandung di dalam produk tersebut. Yang paling dibimbangi adalah, penggunaan yang keterlaluan itu akan menyebabkan tompok hitam pada kulit selepas jerawat terbenam. Tentu tak mahu kan????


5. KURANGKAN MAKANAN BERGULA
Image result for MAKANAN BERGULA 


Banyak sebab rupanya kenapa kita kena kurangkan pengambilan gula. Salah satunya sebab jerawat yer.. Mengurangkan makanan bergula seperti kek, minuman ringan, semua jenis ubi dan tomato boleh membantu mengurangkan pertumbuhan jerawat pada muka. Nak bagitahu ni, banyakkan memakan sayuran khususnya brokoli dan kubis ye. Sebab dapat membendung pengeluaran jerawat. Sayuran kegemaran tu...


6. MINUM AIR SUAM

Image result for MINUM AIR SUAM 

Minum air suam bukan sahaja sangat penting untuk kesihatan tubuh badan. Ia membantu juga untuk mendapatkan kulit muka yang bersih tanpa jerawat. Pastikan ye minum air suam sekitar dua hingga tiga liter air sehari. Betul tau, jerawat kat muka kita dah jarang nak singgah. Kita minum 3 Liter sehari.




Macam mana manfaat yang saya kongsikan dengan anda hari ini???? Membantu tak?? Semoga kupasan saya pada kali ini memberi info untuk anda semua. Nanti saya kongsikan lagi info-info yang berguna untuk anda dan saya juga.
Sampai jumpa di lain masa. Assalamualaikum.

Pssttt... Nak tahu lanjut, wasap je di 016-5003075

Khamis, 20 Oktober 2016

Kisah kawan kakak yang mencari suplement untuk menambah susu badan semasa dalam pantang

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan. Semoga sihat dan ceria disamping keluarga tercinta. Dah lama jari jemari tidak menari nari di atas papan kekunci. Rindu yang amat pula. Hehehehe.......

Bila dah mula rindu tu, mula la nak buat macam-macam kan... Ok, memula sekali saya nak kongsi video ni dengan anda semua. Video mengenai cara untuk tambah susu badan dalam pantang.   Semoga dapat membantu mereka yang memerlukan di luar sana. Mari kita saksikan ye....


Cara Tambah Susu Badan Supaya Tak PANIK Anak Menangis Kelaparan from iReach HD on Vimeo.

Di kesempatan yang ada ini, suka saya ingin berkongsi dengan anda pembaca sekalian dengan cerita saya. Cerita saya ini tidak lah segah cerita orang-orang besar. Tapi sangat bernilai buat saya.
Ceritanya begini. Ada suatu hari tu, tetiba jer kawan muka buku saya mesengger kat saya. Kawan muka buku ni jarang mesengger saya. Lagipun kami cuma kenal di suatu kelas solekan jer pun...
Opppssss.... Saya sertakan sekali screenshot kawan muka buku saya tu ye...






Dua bulan lepas saya ada ikuti kelas solekan. Hanya untuk suka-suki dan mempelajari cara solekan yang betul. Masa saya join tu, saya pergi berseorangan ja. Tanpa disangka dapat ramai kawan baru. Termasuklah yang mesengger kat saya tu. Siap ada kenal dengan mak andam lagi tau..... Tapi saya dah kahwin ye... Heheheheh....


Berbalik kepada kisah tadi, selepas perjumpaan di kelas solekan, kami tak pernah berjumpa atau berwasap. Yelah, lepas habis kelas solekan tu semua pakat kalut nak balik. Sampai tak sempat nak ambil nombor telefon bagai.


Semasa kawan muka buku ni mesengger kat saya, saya tak on internet pun. Jadinya, saya tak balas pada hari tersebut. Keesokkannya baru saya balas. Almaklum la rumah saya tengah renovate(bukan rumah sendiri), jadi saya terpaksa berpindah ke rumah mertua buat sementara waktu. Rumah mertua takde line intenet. Huhuhuhu.... Time kerja sahaja saya boleh on kan intenet. Hendak seribu daya, tak mau seribu dalih. Jadi, pilihlah jalan yang hendak dituju.



Dari mesengger, kawan muka buku saya bagi nombor wasapnya. Lebih detail dan mesra sikit. Hehehehehe.... Rupanya, dia inginkan sesuatu daripada saya. Dia nak kan Alfalfa Complex Shaklee. Bukan untuk dia tau. Tapi untuk kakak dia yang duk dalam pantang. Rupanya, kawan muka buku saya tu menjaga kakak dia yang dalam pantang. Bagus sungguh budi pekerti dia. Tapi!!!! Dia sudah berpunya ye.... Kakak kawan muka buku saya tu nak buat apa dengan Alfalfa Complex tu ye??????
Nak tahu apa Alfalfa tu boleh la ke Pengenalan Alfalfa



Kakak kawan muka buku saya tu ambil Alfalfa Complex untuk membantu tambah susu badan di dalam pantang. Alfalfa Complex ni adalah sejenis herba. Jadinya perlu banyak minum air suam. Bila banyak minum air, badan akan mudah menyerap segala nutrisi yang ada pada Alfalfa Complex tu. Alfalfa Complex ni banyak tau kebaikkan dia. Bukan setakat membantu tambah susu badan semasa dalam pantang je. Tapi ada banyak lagi khasiatnya.


Tapi, suka saya nak ingatkan. Suplement ni hanyalah sekadar membantu sahaja. Pemakanan sihat dan seimbang, emosi, nutrisi juga memainkan peranan yang penting. Begitu juga sokongan keluarga. Perlu diberikan secara berterusan. Bukan makan Alfalfa Complex sehari dah boleh dapat kesan maksima keesokan hari. Ianya perlukan masa dan bergantung kepada tubuh badan seseorang. Jangan salah faham ye. Penting tau.


Alhamdulillah, kawan muka buku saya gembira sebab saya dapat cod Alfalfa Complex secepat mungkin. Cepat la dapat tambah susu badan kakak dia yang dalam pantang tu. Semua orang mendapat manfaat dan kebaikan bersama. Itulah yang penting di samping menjalin ukhwah.



Eh, panjang pula celoteh saya pada kali ini. Ada masa nanti saya menulis lagi. Banyak tau benda saya nak ceritakan nanti. Tunggu tau cerita baru daripada saya. Bila sudah bercerita, payah pula hendak berhentinya... Heheheheh....




TataTitiTutu......

Raja Segala Tumbuhan - Pengenalan Kepada Tumbuhan Herba

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Diharap anda semua gembira dan ceria walaupun dimana anda berada. Hari ini, ligat pula jari-jemari menari-nari di atas papan kekunci telefon. Heheheehehe.... Mudah dan ringkas. Senang dicapai.


Hari ini saya nak cerita mengenai tumbuhan. Cerita apa pulak ni???? Tentang tumbuhan??? Lari pulak daripada bidang kan??? Tak sesuai kottt!!!!
Tumbuhan yang saya nak cerita ni adalah tumbuhan herba. Sehinggakan digelar "Raja segala tumbuhan".

 Wow!!!! Meh saya kongsikan anda dengan video ini...






Tumbuhan apa tu??? Anda mesti tertanya-tanya bukan?????


Image result for alfalfa shaklee


Tumbuhan yang saya maksudkan adalah Alfalfa. Alfalfa ni banyak tau kegunaan dia. Kaya pula dengan vitamin A, C, E dan K. Bukan itu sahaja, Alfalfa juga mengandungi mineral seperti Kalsium, Potassium, fosforus dan juga zat besi lagi tau. Memang berkhasiat dan bermanfaat kan????
TumbuhanAlfalfa ni sangat kaya dengan pelbagai nutrisi. Kalau anda nak tahu, Alfalfa ni telah digunakan oleh manusia sejak lebih dari 2500 tahun dahulu. Bukan baru tiga atau empat tahun ni. Dah lama jugak la Alfalfa bertapak di bumi ini. Cuma kita jer yang tak tahu. Alfalfa jugak telah dikenalpasti sebagai makanan yang paling kaya dengan pelbagai nutrisi dan zat galian.


Alfalfa ni membekalkan nutrisi yang mana hampir kebanyakkannya tidak terdapat di dalam buah-buahan atau sayur-sayuran. Tahu tak, Alfalfa kaya dengan protin, asid amino,  klorofil, serat, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan juga fitokimia.Yang paling best sekali, 10 biji Alfalfa menyediakan nutrisi yang menyamai segelas susu. Teruja nyerrr...........



Image result for alfalfa shaklee



Di sini saya ceritakan serba sedikit mengenai kegunaan Alfalfa Shaklee.


MENCUCI HATI, DARAH DAN USUS

Alfalfa adalah merupakan makanan yang sangat beralkali yang mana ianya boleh mengembalikan kenormalan kepada badan yang berasid. Seperti yang disarankan oleh pakar pemakanan, Dr Ragnar Berg mengesyorkan kita perlu mengambil makanan beralkali sebanyak 80%.  Alfalfa juga dapat menghilangkan toksin daripada badan kita. Selain itu juga, alfalfa membersihkan hati, kolon, darah dan juga mampu mencantikkan kulit dan otot.


MELAWAN ALAHAN

Alfalfa juga membantu memperbaiki keadaan kulit dan hidung yang sensitif. Sesiapa yang ada masalah kerap bersin tu sesuai sangat la. Heehehe... Selain itu juga, alfalfa membantu untuk masalah kurap, bau badan dan ulat air (athlete's foot) dengan berkesan.  


MENYINGKIRKAN LEMAK DAN KOLESTEROL

Ini bukan cakap kosong tau. Ada bukti dan kajian lagi. Ada kajian klinikal membuktikan bahawa penggunaan jangka panjang daripada alfalfa dapat membantu menghapuskan lemak, mengurangkan kolesterol, mencegah penyakit jantung, strok dan darah tinggi. Nak tahu kenapa????
Alfalfa mengandungi saponin, lebih kurang macam span yang mana ianya bertindak sebagai serat yang menyerap kolesterol.


MELEGAKAN KELETIHAN

Alfalfa juga membantu di dalam melegakan keletihan.



MENCEGAH ARTRITIS

Alfalfa juga membantu dalam melegakan kesakitan akibat artritis.


Yang paling utama sekali saya nak bagitau yang Alfalfa Complex Shaklee boleh menambahkan susu badan juga. Macam mana tu ye????


TAMBAH SUSU BADAN

Alfalfa Complex ni juga merupakan agen tau. Agen untuk  membantu badan merangsang badan untuk menghasilkan susu badan dengan lebih cepat. Almaklum lah Alfalfa Complex Shaklee ni mempunyai 1001 khasiat yang bermanfaat. Selain itu juga, Alfalfa membantu dalam memekatkan susu ibu dan menjadikan susu ibu lebih berkrim dan disukai oleh bayi. Hehehe...

Sambil-sambil tu juga, Alfalfa Complex membantu dalam melawaskan dan membuang angin dari dalam badan. Jadi, Bayi kurang mengalami masalah kembung perut. Kurang meragam la...



Alfalfa Shaklee berbeza dengan produk alfalfa di luar sana. Sebab apa saya katakan begitu.... 
Cuba lihat di sini....

Image result for alfalfa shaklee
 

Alfalfa ni tumbuhan herba, jadinya berkemungkinan akan menyebabkan badan kita panas. Bukan la panas yang kita boleh kipas tu ye. Panas ni kita tak dapat kesan tapi kita boleh tahu. Sebab itulah perlunya pengambilan air kosong yang banyak. Ambil apa-apa suplement pun perlu mengambil air kosong dalam jumlah yang banyak. Penting juga air kosong ni.


Sampai di sini dahulu coretan saya. Jika ada sebarang persoalan, boleh jer wasap saya di 016-5003075. Kalau hendak menulis tu, esok pagi pun belum tentu habisnya... Hehehehe...


Assalamualaikum...

Khamis, 22 September 2016

9 Tip untuk mengurangkan Kesan Kedutan yang kelihatan di badan dan diwajah


Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan. Lama jugak saya tidak bersiaran. Almaklumlah sibuk dengan urusan rumahtangga dan kerjaya. Tapi, ada orang lain yang lebih sibuk dari saya pun masih sempat update pelbagai kan????

So, itu bukan alasan ye!!!.... Hehehehehhe....


Pada tengahari yang mulia ini, saya ingin berkongsi tips atau cara untuk mengurangkan kesan kedutan. Haaa... macam mana tu ye???? Meh sini saya ceritakan......


Sepertimana yang kita semua tahu, kedutan mula muncul diwajah atau dibadan apabila usia semakin meningkat. Namun bukan semua begitu. Ada juga wanita yang berumur 40 tahun pun wajah dan badannya tidak terdapat kesan kedutan. Macam mana boleh jadi macam tu kan????


Ok, di sini saya sertakan apa yang mungkin membantu untuk kita mengurangkan kesan kedutan. Antaranya adalah :


1- Penjagaan Asas Kulit.

Apa yang kita faham dengan pernyataan di atas?? Tentunya mengenai pemakaian pakaian dan pelindung matahari bukan!! Sebab itulah, kita digalakkan untuk memakai sunblock atau pelindung matahari apabila berada di luar rumah. Terdapat pelbagai jenis sunblock dan jenama yng terdapat dipasaran. Jadi, pilihlah yang sesuai dengan kulit anda. Begitu juga dengan pakaian kita. Pilihlah yang sesuai untuk dipakai semasa berada diluar rumah.

 Ini antara yang perlu kita ambil tahu apabila berada atau ingin keluar dari rumah.

- Hindari dari sinaran matahari
- Menggunakan pelindung suria apabila keluar
- Memakai pakaian berlengan panjang dan seluar panjang.
- Hindari dari merokok
- Memakai pelembap



2- Tidur secara Menelentang

Cara kita tidur juga memainkan peranan yang penting. Kalau boleh tu, cuba tidur menelentang. Ini kerana dapat mengurangkan kesan kedutan disekitar pipi dan dagu. Mesti tak selesa kan bila terdapat garis-garis halus di sekitar wajah??? Nampak tidak licin kan??


Image result for tidur menelentang



3- Lebihkan makan Ikan Salmon

Bukan semua orang tahu atau boleh makan ikan Salmon ni. Heheheh... Ikan Salmon adalah sejenis ikan yang berasal dari kelautan air sejuk yang mana ianya  mengandungi banyak protein yang mana salah satunya membantu di dalam pembinaan sel kulit. Ikan Salmon juga mengandungi banyak Omega 3. Menurut pakar, Omega 3 boleh mengurangkan kesan kedutan dan meremajakan kulit. Jadinya, bukan sahaja untuk kesihatan jantung sahaja. Omega 3 ni juga membantu didalam pembentukan kolagen tau. Jadi, kulit akan lebih sihat dan cantik. Semua nak cantik kan dan dalam masa yang sama nak sihat, betul tak????


Image result for ikan salmon




4- Elakkan Merenung dengan Renungan melampau


Terasa pulak terkena batang hidung sendiri. Ye la, dah tahu kena pakai cermin mata, tapi tak pakai kan??? Bila nak tengok tu, jenuh la mengecilkan mata untuk memastikan siapa gerangannya. Dah menambah kedutan di sekitar mata pulak!!! Jangan buat begitu tau!! Pakai cermin mata tau kerana dapat membantu memelihara kulit disekitar mata dari kerosakan sinar matahari dan juga mengelakkan dari berlakunya kedutan tau!!!..

Image result for kedutan disekitar mata akibat merenung

5- Gunakan kosmetik yang mengandungi AHAs (Alpha-Hydroxy Acids)

Apa pulak AHAs tu kan?? AHAs adalah sejenis asid yang banyak terkandung didalam produk kosmetik. Boleh dikatakan penggunaannya sangat meluas di dalam industri kecantikan. Selalunya banyak digunakan didalam produk kosmetik untuk mengurangkan kesan kedutan dan garis-garis halus disekitar wajah dan badan. Ianya boleh menanggalkan sel kulit mati. Selain itu, AHAs banyak membantu mengurangkan pori-pori terbuka, kedutan dikulit terutamanya disekitar kawasan mata. AHAs yang kuat dapat membantu meningkatkan penghasilan kolagen pada kulit. Penggunaan AHAs akan membuatkan kulit menjadi sensitif. Jadi gunakanlah pelindung tabir suria setiap hari.


Image result for apa itu  Alpha-Hydroxy Acids



6- Cuci muka dengan kadar yang sepatutnya.

Kelembapan dan minyak semulajadi membantu melindungi dari penampakan kesan kedutan. Jadi, elakkan mencuci muka secara kerap. Sekurang-kurangnya cuci muka sehari 2 kali sahaja iaitu pagi dan malam sebelum tidur. Gunakan sabun yang berpelembap atau gel atau krim pencuci yang sesuai dengan kulit wajah anda. Selain itu, elakkan menukar pencuci wajah setiap bulan. 

Image result for cuci wajah dengan kadar yang sepatutnya


7. Guna krim atau losyen yang mengandungi vitamin C.


Nak tahu tak, ada kajian yang mengatakan bahawa krim yang ada kandungan vitamin C mampu menambah kandungan kolagen dalam kulit tau. Selain itu jugak, vitamin C ni boleh melindungi kulit kita dari sinaran UVA & UVB, mengurangkan kesan kemerahan, bintik-bintik hitam dan menyekatakan tona kulit. Kalau nak tahu, ada krim yang mampu mengurangkan kesan kedutan tau, dikenali sebagai L-ascorbic asid. Kebiasaannya, Vitamin C di dalam produk penjagaan dikenali sebagai ascorbyl palmitate. Sh@kL€€ ada vitamin C dalam bentuk tablet. Mudah dan ringkas kan..... Boleh rujuk pada artikel Kepentingan Vitamin C.

Image result for nutriwhite


8. Soya

Soya juga mampu meningkatkan kecerahan kulit dan melindunginya. Ada kajian tau yang mencadangkan penggunaan soya untuk sapuan atau sebagai makanan tambahan mampu membantu melindungi kulit dari kerosakan seperti kulit berbelang akibat terbakar panas. Selain itu, soya juga membantu menstrukturkan semula kulit, menganjalkan dan menyamaratakan tona kulit. Tengok tu, soya pun membantu di dalam penghasilan kulit yang cantik dan licin. ESP Sh@kL€€ kan hadooo......

Image result for esp shaklee untuk kulit


9. Gantikan minuman kopi kepada minuman koko.

Buat pengemar kopi, jika anda ingin mengurangkan kesan kedutandiwajah atau dibadan, anda kena kurangkan lah ye minum kopi. Tak pun ganti dengan minuman koko. Kajian ada mengatakan bahawa jika kita minum koko yang tinggi antioksidan iaitu koko yang mengandungi kandungan epicatechin dan catechin, ianya mampu melindungi kulit dari kerosakan matahari, meningkatkan pengaliran darah ke dalam sel kulit, melembapkan dan membuatkan kulit tampak lembut gitu..... 😆😆😆😆😆😆

Image result for minuman koko



Itu adalah antara 9 tips yang saya dapat kongsikan bersama anda semua. Mana tahu membantu anda yang memerlukan. Kongsikan bersama teman-teman anda juga. Sekurang-kurangnya, kita dapat membantu mereka yang sedang mencari info untuk mengurangkan kesan kedutan.


Sampai di sini dahulu daripada saya. Ada masa saya kongsikan lagi. Assalamualaikum....


Psssttt: SR Vita C Plus dan ESP ada promosi bulan ni. Sempat lagi kalau nak kulit cantik, sihat, gebu, gebas, licin, glowing nih.... 016-5003075

Khamis, 23 Jun 2016

Krim Yang Mampu Mengurangkan Alahan Atau Masalah Kulit Pada Bayi

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan. Salam Ramadhan yang ke 19. Cepat je masa berlalu pergi. Adakala tidak terkejar masa pun. Semoga pembaca sekalian berada di dalam keadaan sihat dan ceria di samping keluarga.

Alhamdulillah, cuaca pada hari ini sangat indah. Cerah sangat pun tidak, redup sangat pun tidak. Sedang-sedang gitu. Hari ini saya nak cerita mengenai pengalaman saya menghadapi anak yang terkena alahan akibat makanan. Menarik tak? Anak kedua saya tu baru je berumur 6 bulan.

Sebelum tu, layan dulu video ni ye......





Dah layan dah???? Ok, sekarang saya ceritakan bagaimana saya menghadapi saat anak kedua saya mengalami alahan. Pada waktu pagi tu, saya dah mula nampak merah-merah di badan. Jadi sya pun sapu la Herbal Blend tu. Tahu ke apa Herbal Blend tu? Tak tahu... Boleh rujuk di sini  Herbal Blend

Bila disapu, merah-merah tu hilang. Saya pun ok je la. Tup-tup naik kat tempat lain pulak. Saya pun sapu la semula Herbal Blend tu. Sambil-sambil tu tengok juga kenapa la anak saya ni macam ada yang tak kena. Asyik buat perangai je. Tidur pun sekejap-sekejap. Saya ingatkan anak saya nak demam. Mula tu ingatkan anak saya kena kelopak garam atau bahasa lain dia gegata.

Malam tu sebelum tidur, makin banyak pula merah-merah di badan. Gelabah juga saya tau. Tak pernah alami lagi situasi macam tu. Sekejap-sekejap menangis. Saya dah tak tahu nak buat apa, saya cuma sapu je Herbal Blend tu pada kawasan yang kemerah-merahan. Bila anak saya garu kat kawasan kaki, merah-merah tu timbul. Saya sapu pula di kaki. Sampai satu tahap saya risau sangat, saya sapu seluruh badan anak saya dengan krim Herbal Blend.


Lepas sapu je seluruh badan anak saya dengan krim Herbal Blend tu, barulah anak saya tu tidur. Mungkin sebab mengantuk jugak la. Pagi tu saya lihat mata anak saya mula bengkak. Badan penuh merah. Alamak, datang balik pulak!!!....








Tanpa buang masa, saya terus bawa anak saya jumpa dengan doktor di Klinik Kerajaan. Lepas doktor buat pemeriksaan, doktor beritahu bahawa anak saya mengalami alahan atau dengan kata lain ekzema. Ya Allah, sedihnya melihat keadaan anak saya ketika itu. Saya rasa bersalah sangat-sangat. Tapi doktor ada bagi ubat minum dan ubat sapu. Balik je rumah saya terus bagi anak saya minum ubat. Tetapi, ubat sapu tu saya tak guna pun. Ubat sapu tu ada steroid pulak...

Steroid ni adalah sejenis hormon yang bersifat antiradang. Tetapi penggunaannya hendaklah terhad kerana mempunyai pelbagai kesan sampingan. Antara kesan sampingan yang ketara ialah meningkatkan risiko jangkitan kuman. 


Saya cuma sapu dengan Herbal Blend sahaja. Saya sapu seluruh badan anak saya. Mujur juga saya bukan jenis yang cepat panik. Tambahan pula suami saya terpaksa outstation. Lagi la saya gelisah. Namun setiap yang berlaku ada hikmahnya. Yang penting kena usaha dulu la. Hehehehe.... Petang tu, bengkak-bengkak di mata dan muka dah surut. Merah-merah di badan pun semakin mengurang. Alhamdulillah.....





Lena je kan??? Siap kena sertakan sekali dengan kain pelikat abahnya. Rindu la tu... Rutin saya ialah, hari-hari saya sapu Herbal Blend di kawasan yang merah-merah dan beri anak saya minum ubat. Genap hari ketiga, tiada lagi dah merah-merah di seluruh badan. Alhamdulillah, anak saya dah pulih sepenuhnya. Itulah saat yang sangat-sangat menggembirakan hati seorang ibu.


Kini, anak saya tidak lagi alami alahan. Pemakanan untuk anak saya, sangat saya titikberatkan. Tidak mahu kejadian begitu berulang kembali. Sejak dari itu, krim Herbal Blend perlu ada di dalam rumah. Sekali beli sampai 2 tiub untuk simpanan. Tambahan pula krim Herbal Blend ni laris tau. Kang dah abis kang, menangis akak tau... Hehehehehe....

Sampai di sini dahulu cerita saya. Ada masa saya kongsikan lagi dengan anda semua. Untuk membeli atau ada apa-apa pertanyaan, sms je pada nombor 016-5003075.

Saya sedia membantu anda untuk menghadapi kehidupan yang penuh dengan kesihatan dan kegembiraan.